Monday, October 31, 2011

ADAKAH GUAN ENG DAN DAP MASIH KUAT DI PULAU PINANG ?

ADAKAH GUAN ENG DAN DAP MASIH KUAT DI PULAU PINANG ?


Dalam beberapa minggu ini, Guan Eng telah di “attack” dengan hebatnya oleh musuh-musuh politiknya terutamanya BN ataupun UMNO dan NGO. Guan Eng telah berhadapan dengan tiga cabaran besar dalam arena politik semasa. Yang pertama isu saman oleh UMNO dan BN terhadap Guan Eng yang telah menuduh UMNO dan BN sebagai dalang kepada berlakunya demostrasi di Komtar dan Jambatan Pulau Pinang, dan UMNO dan BN telah mencabar Guan Eng ke mahkamah untuk tuntutan malu. Keduanya isu moral anaknya yang di tuduh oleh media alternative telah mencabul seorang wanita dan yang ketiga demostrasi di Komtar oleh kumpulan NGO Melayu dan Islam yang tidak puas hati terhadap pemerintahannya dan DAP di Pulau Pinang.


Pak Zad telah perhatikan situasi ini dengan terperinci dan bagi Pak Zad ketiga-tiga perkara ini telah amat mencabar kewibawaan Guan Eng yang merupakan seorang pemimpin muda DAP yang dianggap oleh ramai pengundi-pengundi muda Cina di Pulau Pinang sebagai setaraf dengan karisma Anwar Ibrahim. Walaupun secara nyatanya Guan Eng amat berhati dalam tindakannya kerana beliau seorang graduan akauntant, tetapi bagi Pak Zad pada kali ini jelas sekali Guan Eng bergitu tertekan terutamanya isu mengenai anaknya. Malah ayahnya sendiri Kit Siang juga terpaksa masuk dan ikut serta dalam polimik untuk mempertahankan Guan Eng dan cucunya dengan mengeluarkan kenyataan yang berusur mencabar kepada musuh politiknya supaya berdepan dengan beliau dan anaknya Guan Eng dan DAP dan jangan pula bawa cucu dan anak Guan Eng ke kancah “peperangan” politik.


Malah jika di kaji daya tahan Guan Eng dan Kit Siang dalam ketiga isu ini, Pak Zad boleh agak kelemahan ketara Guan Eng dan Kit Siang ialah pada isu anaknya, walaupun ia menafikan anaknya terlibat isu moral tersebut tapi Guan Eng harus berani untuk mencabar mereka dengan mengambil tindakan undang-undang kepada mereka untuk membawa isu tersebut atau meminta polis membuat siasatan tentang kes tersebut.


Pak Zad tak berminat nak menganalisa isu moral anak Guan Eng tetapi amat berminat untuk mengkaji daya tahan Guan Eng dan DAP apabila mereka di “attack” bertubi-tubi kali, pada kali ini Pak Zad lihat daya tahan Guan Eng agak kelam kabut dan pertahanan agak longgar. Pertahanan mereka longgar kerana Guan Eng dan ayahnya Kit Siang mereka masih cuba mengunakan strategi “blaming” dengan menyatakan ini adalah strategi UMNO dan BN. Mereka cuba melarikan diri dari persoalan untuk menjawab isu kenapa isu-isu itu terjadi.


Apa yang Guan Eng lakukan ialah menuduh dan menyalahkan musuh politik mereka sebagai orang yang cuba mengotorkan DAP dan Kerajaan DAP Pulau Pinang. Pak Zad tak Nampak ada jawapan sejak isu-isu ini di bangkitkan. Mungkin isu saman UMNO dan BN mereka akan jawab di mahkamah tapi itu bukan persoalannya tapi yang paling penting ialah kenapa para demostratasi itu berdemostrasi di depan komtar dan di Jambatan Pulau Pinang, sudahkah Guan Eng menjawab isu-isu yang di bawa para demostratasi tersebut.


Sebalik strategi yang dibuat oleh Guan Eng ialah membuat tuduhan yang para demostrasi ini didalangi oleh UMNO dan BN, oleh itu wajarlah UMNO dan BN menyaman Guan Eng di mahkamah untuk membersihkan UMNO dari tuduhan Guan Eng tersebut.


Bergitu juga dengan isu demostrasi yang terbaru yang berlaku juga di depan komtar juga dari NGO-NGO melayu dan Islam yang masih tak puas hati dengan Guan Eng dan Kerajaan DAP Pulau Pinang dan Pak Zad lihat isu nya masih sama dengan apa yang berlaku dalam demostrasi yang lalu. Pada padangan Pak Zad, Guan Eng dan Kerajaan DAP Pulau Pinang masih belum berjaya menjawab isu-isu yang di kemukan oleh NGO-NGO tersebut kerana mereka masih membuat tuntutan. Bagi Pak Zad, Guan Eng Dan DAP mengamalkan tindakan yang double standard. Dalam sejarah strategi politik di Malaysia, Guan Eng dan pemuda DAP termasuk Kit Siang dan DAP banyak mengadakan demostrasi untuk menuntut berbagai-bagai kehendak selepas DAP tak puas hati dengan dasar-dasar kerajaan BN dan ramai masih ingat demostrasi-demostrasi DAP yang banyak berlaku di Kuala Lumpur, Ipoh, Melaka dan juga di Pulau Pinang ( secara bersendirian atau bersama-sama dengan Parti-Parti lain atau dengan NGO yang mempunyai perjuangan yang sama dengan mereka), jadi Guan Eng dan DAP menuntut melalui tunjuk perasaan dan meminta kerajaan BN menjawap dan menerima tuntutan mereka,sekiranya kerajaan tidak ikut tuntutan mereka, mereka akan terus menhentam dan terus berdemostrasi.

Oleh itu pada kali ini, Guan Eng dan DAP juga dah terlupa yang apa yang berlaku dan yang di hadapi oleh mereka pada masa kini, mereka telah mengambil strategi mudah iaitu tidak menjawab dan tidak menerima tuntutan mereka tetapi sebaliknya mereka mengunakan strategi blaming dan strategi mengalih pandangan agar isu dibeban kepada musuh mereka. Jelas Guan Eng dan DAP, sudah tak serupa bikin lagi macam dulu.


Sebaik bukti kepada persoalan di atas, Pak Zad tertarik dengan rencana Joceline Tan yang bertajuk “ New look, old style “ di dalam ruangan Insight Sunday Star (30 oktober 2011) yang mengulas tentang bagaimana Guan Eng sekarang berhadapan dengan masalah imejnya yang bertentangan dengan apa yang di ucapkan dengan apa yang dilaksanakan oleh Guan Eng. Kata Joceline Tan “Lim Guan Eng is sporting a new look but he is about to face some serious challenges as group and individuals who had helped usher him to power begin to question his development policies”.


Kata penulis ini lagi, Guan Eng mempunyai sikap yang agak negative dengan NGO Melayu ini “ For instance, when informed during an interview that Malay NGOs had complained that he refused to meet them, he said he did not want to meet racists” and “when told that groups articulating Malay issues are not Malay racist just as politicians championing Chinese issues are not Chinese racists,he shot back: “ no,they are racists. If you don’t agree with me, you are also racist” Inilah yang Pak Zad sebut di awal tadi, Guan Eng sudah tunjukan perasaan “gelabahnya” dalam berhadapan dengan ‘attack” yang dibuat oleh NGO Melayu. Malah strategi yang beliau gunakan untuk tidak tunduk kepada NGO Melayu juga Joceline Tan anggapkan “ ...but Lim has been unable to portray himself as a leader of Malaysians . Lim’s ties with the Malays seem irreparable and his inability to connect with the Malay ground is a growing concern even among the non-Malays” dan ini juga pada Pak Zad membuktikan Guan Eng sudah agak rapuh benting pertahanannya.


Oleh itu dalam keadaan Guan Eng dan Kerajaan DAP Pulau Pinang di attack, mereka masih boleh bertahan kerana semua isu yang berlaku seperti biasa akan hanya bertahan sekejap saja, kemudiannya akan hilang perlahan-lahan dan Guan Eng dan DAP akan terus bertahan untuk menunggu apakah isu seterusnya ataupun “servis” akan bertukar tangan kepada Guan Eng dan DAP yang pula akan “attack “ UMNO dan BN dengan mereka mencipta isu-isu untuk “attack” UMNO dan BN Pulau Pinang. Jadi strategi “attack” antara Guan Eng dan DAP dengan UMNO dan BN di Pulau Pinang akan terus hangat.


Bagi Pak Zad, Guan Eng tidak lah kebal sangat dan tidak juga kuat sangat, UMNO dan BN Pulau Pinang boleh mengalahkan Guan Eng dan DAP malah PKR dan PAS juga tetapi mereka perlu mempunyai strategi yang lebih berkesan dan perlu satu trasformasi strategi baru yang tidak boleh dibaca oleh DSAI dan bekas ahli BN yang berada dalam Pakatan Rakyat. Pak Zad juga nak peringatkan kepada para strategist UMNO dan BN, supaya tidak lupa yang ada dalam Pakatan Rakyat masih ramai bekas ahli BN yang juga pernah berjuang dalam BN, jadi mereka sentiasa tahu apa yang ada dalam fikiran para strategist BN.


Sebagai renungan Pak Zad nak petik dalam rencana Joceline Tan ,katanya “ Lim is modelling Penang after Singapore and according to the DAP’s Karpal Singh, the state is “ destined to be the second Lion City under the accountant Chief Minister”. Warga Penang renung-renunglah kata-kata tersebut.

No comments:

Post a Comment