Saturday, April 27, 2013

PRU 13 : SIRI 12 (MINGGU PERTAMA PRU 13 : BN MASIH DIDEPAN)



 

Kata Chua Soi Lek - "Voters should take note that two of the 34 founding members of  PKR are still with the party" dan katanya " Many have left PKR ". Kata Chua lagi " Even the founding members no longer have faith in the party struggle. That's why PKR is now known as Parti Keluar Ramai-ramai " ( Star 24/4 ). Kenyataan ini satu bukti PKR berhadapan isu ketidak kenyakinan pengasas-pengasas PKR semasa penubuhannya dan majoritinya telah meninggalkan perjuangan PKR . Isu ketidak keyakinan ini telah melihatkan kepada para pengundi PRU 13, PKR sudah tidak mantap dalam " tulang belakang " nya, kerana itu PKR sedang menghadapi masalah jentera di peringkat akar umbi. Bagi pengundi PRU 13, mereka mahukan Kerajaan selepas PRU 13 yang kuat daripada parti yang kuat perjuangan dan mempunyai ahli akar umbi yang kuat, tapi buat masa ini PKR bukan pilihan mereka.


Manakala calon PKR untuk DUN Sungai Acheh Badrul Hisham (Chegubard) pula berkata - "I am upset I was greeted with jeers and curse. I asked our friends in the (PAS) Youth wing to step aside, but I was pushed around,slapped in the face and my wife was also pushed " (Star 24/4 ). Kehampaan CheguBard sebagai calon pilihan DSAI dan PKR di Sungai Acheh, membuktikan bagaimana parahnya " ikatan " dan " perpaduan " antara PKR dan PAS. Perebutan kerusi DUN yang tidak diselesai sebelum penamaan calon membuktikan PKR dan PAS tidak sehaluan dan terpaksa mereka mengunakan strategi "lawan sesama mereka". Akhirnya kekasaran berlaku dan pertembungan juga berlaku. Mesej insiden dan kes ini kepada pengundi PRU 13, ialah calon Pakatan Rakyat di DUN Sungai Acheh bukan pilihan yang tepat dan sempurna untuk dipilih di Sungai Acheh, ini kerana pada pandangan Pakatan Rakyat pun calon tersebut telah di persoalkan oleh rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat. Jadi perlukah pengundi PRU 13 DUN Sungai Acheh memilih calon PKR ini?

 
Kata Muhyiddin Yassin - "Do not fooled by Anwar and Pakatan Rakyat's manifesto, which stands to bankrupt the nation with promises that cannot be achieved". Katanya lagi - "But, I must say this, Pakatan's manifesto is an outright lie that misleads the people. I do not want Malaysians to fall into a trap and it is my responsibility to explain this to the people".  Yang menarik kata Muhyiddin - "Anwar says he will bring down petrol prices the day after Pakatan supposedly takes over Putrajaya but he did not say by how much" ( Star 24/4). Kenyataan Muhyiddin Yassin adalah satu strategi balas BN kepada kenyataan DSAI untuk menurun harga minyak sebaik saja PR mengambil alih Putrajaya.  Ini adalah strategi  "mind game yang dibina oleh para strategist Pakatan Rakyat untuk "attack" strategi BN. Oleh itu Muhyiddin memberi satu kenyataan strategi yang cuba membawa para pengundi PRU 13 untuk berfikir semula daripada terperangkap dalam "mind game" DSAI dan para strategi PR. Ini dapat dilihat dari perkataaan "Do not fooled by Anwar ...." dan perkataan "he did not say by how much ", kedua - dua kenyataan ini boleh meneutralkan balik " mind game " daripada terus " teruja " oleh para pengundi PRU 13. Maknanya Muhyiddin sudah membaca pemikiran DSAI dan mula untuk menyerang " mind game " DSAI dengan membina satu " mind game " baru supaya para pengundi PRU 13 tidak tertipu dengan strategi DSAI . Impaknya Muhyiddin telah berjaya untuk membuatkan rakyat berfikir dan para pengundi PRU 13 sudah mula mempersoalkan "manifesto " Pakatan Rakyat.

 
Dalam mengulas penarikan diri calon PAS DUN Sungai Acheh (Mohd Yusni Mat Piah) untuk memberi laluan kepada Chegubard ,kata Yusni - " the party would move its machinery to Kepala Batas where its candidate its Afnan Hamimi Taib Azamudden is facing UMNO Youth Information Chief Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican ". Katanya lagi -" PKR did not seek out help to campaign in the seat . We believe its election machinery is strong enough for it to win seat on its own ".( Star 24/4). Kenyataan calon PAS DUN Sungai Acheh ini , adalah satu membukti bagaimana longgarnya perkahwinan  anatara PKR, PAS dan DAP dalam PRU 13 . Pada hari penamaan calon dan sebelum berkempen pun sudah ada perbalahan antara PKR dengan PAS. Akhirnya calon PAS terpaksa di korbankan dan membiarkan calon PKR yang bertanding. Ini menyebabkan jentera PAS di DUN Sungai Acheh tidak membantu jentera PKR di Sungai Acheh dan PAS akan memberi fokas kepada calon Pemuda PAS di Parlimen Kepala Batas. Mesage dari insiden ini juga jelas, para pengundi PRU 13 tidak boleh " yakin " kepada calon Pakatan Rakyat ini sama ada PAS atau PKR atau DAP, kerana mereka sebenarnya tidak serius " menjadi untuk berkhidmat dengan rakyat tetapi hanya semata-mata perjuangan untuk " mempastikan " PR menang dan menjadi kerajaan negeri dan Kerajaan di Putrajaya. Oleh itu para pengundi PRU 13 perlu berfikir, untuk memilih sama ada Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional ? Tetapi jawapan buat masa ini masih yang terbaik ialah BN.

 
Kata Haron Din - "Hudud laws will be implemented if Pakatan Rakyat takes over the Federal Goverment even should DAP oppose it " Katanya lagi - " I 'm confident that DAP will accept hudud law because of its willingness to contest under the PAS symbol. However,this can only be done after Pakatan is given the mandate to rule the country." ( Star 24/4). Daripada kenyataan Haron Din, ia adalah strategi " balas " PAS kepada DAP ,kesinambungan daripada isu pengunaan kalimah " ALLAH SWT " yang dimulakan oleh Guan Eng. Maknanya Haron Din telah memberi satu tekanan kepada DAP dalam suasana PRU 13, mungkin untuk mengajar DAP supaya menerima pandangan Majlis Ulamak PAS dalam kes kalimah " ALLAH ". Oleh itu bila Haron menyatakan "Hudud laws will be implemened if Pakatan Rakyat take over the Federal Goverment ...." sudah tentunya akan adanya  bantahan daripada DAP . Mungkin Haron Din ingin menjalan kan strategi  " test market " untuk melihat bagaiman " respond " DAP dan PKR ,mungkin juga penyokong DAP iaitu para pengundi Cina PRU 13. Yang jelas ini juga membuktikan Pakatan Rakyat dan para kepimpinan nya masih juga berkonfliks dan tiada penyelesaian atas isu-isu perjuangan asas parti gabungan Pakatan Rakyat. Mesejya kepada para pengundi PRU 13, ialah berfikir untuk memilih parti yang paling mantap dalam gabungannya dan bukan parti yang sering berkonfliks perkara-perkara asas. Parti mana kah yang lebih mantap gabungannya antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat dalam PRU 13? Jawapan yang cukup jelas dan berdasarkan rekod semasa dan masa lampau ialah Barisan Nasional.


Manakala Karpal Singh dalam menjawap kenyataan Haron Din, Karpal berkata - " DAP will ensure the country remains secular if Pakatan Rakyat wins the general election to form the federal Goverment ". Katanya lagi -" I give my word as national DAP Chairman to defend the rights of the non-Muslims and also the Muslim(in the country )" (Star 24/4). Seperti biasa dalam isu Hudud pemimpin DAP yang " vocal " ialah Karpal Singh yang menjawap untuk menolak pandangan Haron Din mengenai Hudud . Kenyataan Karpal di anggap satu strategi " smash " yang boleh menjadi satu pendebatan yang cukup " hot " dalam PRU 13 . Karpal dengan strategi " tiger " nya menolak pandangan Haron dan menyatakan DAP tidak akan bersetuju , walaupun dalam kenyataan Haron ada menyebut " I'm confident that DAP will accept hudup law ...." . Kedua-dua sudah memulakan polimik dalam PRU 13 dalam usaha kedua-duanya untuk meraih undi dikalangan pengundi Melayu dan Islam( PAS) ,serta pengundi Cina ( DAP ). Isu sebenarnya antara PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat ialah kedua-duanya masih menebal fanatiknya dalam dasar perjuangan Parti masing-masing . Hanya apabila mereka bergabung dalam "ikatan sementara " ,DAP dan PAS bersetuju untuk Hentikan sementara perbezaan perjuangan mereka atas dasar dan matlamat untuk menjatuhkan BN . Mesagenya kepada pengundi PRU 13 supaya berfikir , boleh kah Pakatan Rakyat menjadi satu kerajaan yang kuat dan stabil dan bolehkah ia menjadi Kerajaan alternatif kepada BN , sedangkan gabungan Pakatan Rakyat terlalu longgar dan sering akan berlaku konfliks dalam hal-hal asas pemerintahan negara ? Jawapan yang ada sekarang berdasarkan kepada rekod dan bukti yang nyata , Barisan Nasional adalah pilihan terbaik pada masa ini.

 
Kata Chua Soi Lek - " So, trust the Prime Minister when he says that the best is yet to come " (Star 24/4 ). Ini bermakna pengundi PRU 13 boleh bergantung harap kepada Perdana Menteri Najib dan BN yang telah menawarkan satu "aku janji" yang lebih komprehensif untuk masa depan rakyat dan negara. Pada kedudukan " carta PRU 13", Barisan Nasional masih mendahului Pakatan Rakyat dalam semua aspek kempen untuk mendapat keyakinan rakyat pada minggu pertama PRU 13 ini. Walau bagaimanpun para strategist BN tidak boleh terlalu selesa, mereka perlu terus mengekal " suasana " ini dengan setiasa bersedia dengan helah dan strategi balas para strategist Pakatan Rakyat yang pastinya pada minggu kedua PRU 13 mereka tentu akan cuba memotong kedudukan " carta PRU 13 " dengan strategi balas yang lebih hebat. Pasti minggu kedua akan lebih sengit lagi.
 

No comments:

Post a Comment