Monday, April 15, 2013

PRU 13 : SIRI 7 ("MASALAH DALAMAN PAKATAN RAKYAT SEBAGAI SATU STRATEGI")

 

Kata Akhbar Star - "The political supremos, like the chess grandmasters, can now plan their final strategies, one move at a time, in this final stretch to win over the court of public opinion. There are fewer moves left and the clock is ticking. Both sides will now seek to checkmate the other. A stalemate is not an option" ( 14/4/2013). Adakah strategi "Masalah Dalaman" Pakatan Rakyat yang pada padangan Muhyiddin Yassin, pembangkang kini berdepan dengan masalah yang lebih besar untuk muktamadkan pengagihan kerusi pada PRU 13 berbanding PRU 12. (Mingguan Malaysia 14/4/20130), adalah "in a game of chess" seperti yang di maksudkan oleh kenyataan Star tersebut. Maknanya "masalah dalaman" dalam penentuan calon-calon Pakatan Rakyat pada masa ini adalah satu ciptaan strategi yang di buat oleh para strategist PR, bagi mengumpan para strategsit BN untuk bermain "chess game" mereka.
 
Sekiranya kita mengkaji secara lojik di saat-saat terakhir sebelum hari penamaan calon (20/4/2013), PR yang telah bersedia lebih awal bermain strategi sejak 2 tahun yang lepas dan telah memenangi beberapa siri pilihanraya kecil, adalah tidak lojik dilihat masih tidak bersedia dalam memilih calon dan parti mana dalam PR yang bertanding di kawasan-kawasan Parlimen dan DUN. Yang paling tidak lojik ialah situasi tersebut "melihatkan" PR sedang berkonfliks sesama sendiri di ambang PRU 13. Malah ada impak besar daripada isu ini yang menyebabkan "ada ahli-ahli PAS, DAP dan PKR" yang keluar parti dan ada yang masuk menjadi ahli BN ataupun berjanji untuk menyokng BN.  Jadi persoalannya ialah adakah benar perkara ini berlaku ataupun ianya satu strategi PR yang menguna pakai strategi "lost some but will gain bigger latter".
 
Dalam analisa yang dibuat dan berdasarkan lojik, DSAI, Guan Eng, Lim Kit Siang dan Ustaz Haji Hadi, sedang bermain strategi politik. DSAI mengunakan kepakarannya "peperangan psaikologi" untuk membinakan "persepsi" bahawa PR pada masa ini sedang membina "persefahaman tulen" dan "perpaduan tulen" sebelum hari penamaan calon. Mungkin strategi PR untuk pastikan sekiranya mereka ingin berkonflik pun biar lah berkonfliks pada masa sekarang sebelum hari penamaan calon. PR masih boleh duduk berbincang  kembali  ke "drawing board" untuk selesaikan semua isu. Ini kerana strategi Utama mereka dalam PRU 13 adalah berlawan dengan BN "satu lawan satu" (BN vs PR). Oleh itu DAP, PKR dan PAS dalam PR akan akur  dengan strategi tersebut. Oleh itu mereka membiarkan "konfliks" mereka di lihat dan mendapat publisiti meluas oleh media perdana, sekurangnya PR juga mendapat publisiti walaupun dalam keadaan laporan yang negatif pada mereka.
 
Ini ada strategi mereka dan juga mungkin "satu perangkap" mereka untuk pastikan BN begitu selesa dan BN begitu yakin di ambang PRU 13. Mungkin para strategist PR sedang cuba membina semangat "over confidence" BN dan cuba untuk melalaikan para strategist BN. Para strategist BN sentiasa perlu ingat tsunami PRU 12 dibina seperti ini semasa PRU 12, dimana PR ketinggalan pada awal kempen PRU 12, tetapi momentum berubah sentiasa dan pada akhirnya ia menjadi satu tsunami yang melanda BN akhirnya 5 negeri PR dapat tawan dan BN kehilangan dua pertiga undi majoriti di Parlimen. Oleh itu sekiranya pada masa ini kelihatannya PR dalam keadaan "berkonfliks" dan situasi "tiada sepakat" ianya adalah strategi PR untuk melihat respond suasana di ambang PRU 13 dan juga mahu "test" para strategist BN dalam pertahanan BN, samada para strategist BN terperangkap ataupun tidak dalam strategis "chess game" mereka. Dalam pembacaan awal jelas semua termasuk para strategist BN menerima mesej yang sama iaitu Pakatan Rakyat sedang berkonfliks dan sudah masuk dalam perangkap PR.
 
Sekiranya di analisa berdasarkan kepada "tsunami PRU 12", selepas mereka menunjukkan berkonfliks dari segi "falsafah" dan "prinsip" perjuangan dan juga sukar untuk mengelakkan pertembungan antara DAP, PKR dan PAS, tetapi apabila hari Penamaan calon PRU 12, mereka telah selesai majoriti masalah mereka. Mereka boleh berkempen diatas satu pentas politik dan mereka pada masa itu  boleh melupakan perbezaan yang mereka ada. Inilah yang akan berlaku pada kali ini, mereka mengunakan strategi yang sama iaitu "kelihatan berkonfliks" dan "secara realiti juga berkonfliks" tetapi apabila sampai masanya (hari penamaan calon dan semasa berkempen)  mereka akan kelihatan sebagai satu kapal dan akan mempunyai satu nakhoda sahaja. Inilah strategi DSAI dan para strategist PR yang telah bermain strategi "chess game" dalam berhadapan dengan para strategist BN.
 
Cuba kita renungkan kata dalam ruangan "sunday Star Says" - "We have now reached the endgame. Making all the right moves in a game of chess early, in the opening and middle game. In the endgame,victory goes to the player who does not make a wrong move " ( Star 14/4/2013 ).

No comments:

Post a Comment