Wednesday, October 14, 2009

PAKATAN RAKYAT : APA ERTINYA KEKALAHAN DAN KEMENANGAN ?

Mengikut Napoleon Bonarparte – “Tiada perkataan TIDAK BOLEH di dalam kamus aku”, ini kata-kata Napoleon kepada tentera-tentera Perancis apabila mereka diminta untuk menyerang musuh-musuh Perancis di Eropah ketika itu, dan kata-kata ini adalah kata-kata motivasi dan semangat yang cuba dimasukkan oleh Napoleon kepada tenteranya supaya mereka berjuang habis-habisan hingga ke darah terakhir dan Napoleon tidak mahu tewas tapi sentiasa mahu menang.

Inilah semangat jentera PAS dan Pakatan Rakyat di Bagan Pinang sepanjang kempen mereka. Iaitu mereka tidak mahu kalah. Oleh itu semua strategi adalah kepada mahu menang walau apa cara sekali pun. Inilah jawapan kepada apa yang berlaku di Bagan Pinang beberapa insiden dan kes yang melibatkan PAS dan Pakatan Rakyat mengunakan strategi agresif untuk menimbul satu suasana yang tegang dan menakutkan pengundi-pengundi. Mereka mahu menang tetapi dengan semua jalan tak kira dengan strategi baik ataupun strategi sebaliknya. Bermakna mereka mengunakan strategi “matlamat menghalalkan cara”. Matlamat adalah lebih penting kerana itu apa cara sekalipun yang digunakan itu bukan persoalan, termasuk mengunakan mengunakan taktik kotor.

Apapun motto Napoleon “TIADA YANG MUSTAHIL” telah dihayati oleh jentera PAS dan Pakatan Rakyat di Bagan Pinang, walaupun akhirnya mereka tewas teruk. Pada mereka semangat kemenangan dari pilihanraya kecil yang lepas yang lebih menyebelahi PAS dan Pakatan Rakyat, yang menyebabkan mereka begitu yakin boleh mengubah ramalan yang mengatakan mereka sukar untuk menang kerana Bagan Pinang adalah kubu Barisan Nasional. Mereka merencanakan untuk mengunakan strategi “menyerang” di garisan permulaan lagi tetapi ternyata gagal. Ini kerana PAS dan Pakatan Rakyat terpaksa mengubah strategi kepada “defensive” kerana calonnya di “attack” dalam semua sudut. Inilah kekalahan yang pertama kepada PAS kerana kalah dari segi strategi dan kekalahan ini ialah satu kelemahan PAS dan Pakatan Rakyat yang juga membuktikan bahawa kemenangan mereka di siri pilihanraya kecil yang lepas adalah kerana kelemahan jentera UMNO dan BN dan bukannya kekuatan jentera PAS atau Pakatan Rakyat.

Walaupun mereka mengunakan motto “TIADA YANG MUSTAHIL” tetapi di Bagan Pinang, BN telah lebih menghayati motto ini dengan membuktikan walaupun mereka kalah dalam siri pilihanraya kecil yang lepas, mereka tetap bersemangat tiada yang mustahil untuk bersaing dengan Pakatan Rakyat . Makna BN telah berjaya memecahkan badi kekalahan dengan semangat Napoleon dan PAS telah tenggelam dengan juga semangat tersebut. Apapun yang membezakan antara PAS dan BN adalah strategi berkesan yang mereka gunakan. Strategi BN lebih berjaya untuk memasuki minda pengundi-pengundi, termasuk minda-minda pengundi Cina dan India yang pada mulanya dikatakan sukar untuk BN mendapatkan undi-undi tersebut, tetapi dengan semangat tiada yang mustahil BN berjaya untuk menarik pengundi-pengundi tersebut kembali mengundi BN.

Adakah peralihan trend pengundi-pengundi Cina dan India yang beralih untuk mengundi BN, menjadi satu ancaman kepada kestabilan Pakatan Rakyat. Mungkin jawapan ialah “Tiada apa-apa kesan“ kata Pakatan Rakyat, jawapan ini ialah jawapan untuk menutup kegusaran mereka, kerana mereka tahu cara BN iaitu sekali BN bangun dari tidur ia akan menjadi seperti singa yang sedang lapar akan terus mencari mangsa untuk ia makan. Inilah yang sangat ditakuti oleh Pakatan Rakyat kerana mereka tahu sekiranya UMNO dan BN bangkit dari tidur sudah tentu akan menyusahkan mereka. Oleh itu mereka sentiasa mahukan UMNO terus tidur dan kalau boleh jangan dibangkitkan langsung. Tetapi realitinya sekarang UMNO dan BN sudah mula bangkit dan akan mula untuk mengancam Pakatan Rakyat.

Apapun dalam perkembangan sekarang, akibat dari kemenangan Bagan Pinang oleh BN, akan ada satu perkembangan yang menarik dalam persaingan antara BN dan Pakatan Rakyat. Sudah tentunya Pakatan Rakyat akan memikirkan strategi baru dalam mengancam kekuasaan BN dan begitu juga dengan BN yang juga sedang mengaturkan strategi-strategi baru untuk menentang Pakatan Rakyat. Apakah “TIADA YANG MUSTAHIL” ataupun “SEMUA YANG MUSTAHIL”.

No comments:

Post a Comment