Friday, October 2, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : PEMIKIRAN DAN STRATEGI LIM KIT SIANG.

Kata Lim Kit Siang “The Bagan Pinang by election is a contest between country’s political past and future – between the politics of corruption, injustice and appression prevalent before March 8, 2008 and the politics of integrity, justice and freedom struggling to be bom after March 8 political tsunami” (http://blogLimKitSiang.com). Ini pandangan awal Lim Kit Siang mengenai pencalonan Isa Samad sebagai calon BN. Yang menariknya di sini Kit Siang cuba mengunakan strategi perbandingan dan strategi kesimpulan dengan mengatakan pilihanraya kecil ini adalah antara politik bercirikan kotor dan bercirikan bersih, dan yang bercirikan bersih kata Kit Siang akan di lenyapkan.

Pak Zad amat berminat untuk mengulaskan pandangan dan kritikan emosi Kit Siang ini, yang seolah-olah mengunakan “black hat” dalam analisanya. Beliau bergitu pessimis dengan kesimpulannya itu. Pak Zad rasa “there’s something missing’ dalam analisanya, iaitu faktor realiti. Apa yang membawa kepada pandangan dan kritikan beliau ialah berdasarkan kepentingannya untuk menyatakan Pakatan Rakyat adalah parti yang memperjuangkan politik bersih. Tetapi secara realitinya dengan apa yang terjadi di Selangor (Isu yang sedang di siasat oleh SPRM) dan beberapa isu yang berlaku di Pulau Pinang boleh menjadi jawapan yang Kit Siang cuba tidak menyatakan kebenarannya dan cuba berselindung daripada kenyataan sebenar.

Strategi yang Kit Siang cuba dibuat olehnya di Bagan Pinang ialah menjadikan Isa Samad sebagai “kambing hitam” untuk memastikan Pakatan Rakyat akan mendapat impak yang positif di Bagan Pinang ataupun pilihanraya Umum ke 13 nanti. “Attack” krebiliti Isa Samad maknanya akan menghancurkan krebiliti BN. Kata Kit Siang lagi “Isa Samad nomination as BN candidate in Bagan Pinang by election is a clear affirmation that integriti and good governance do not rate high in order of priorities of Najib premiership”.

Kenyataan ini satu kritikan yang terlalu nakal, seolah-olah Najib dan BN tidak meletakkan soal integriti sebagai perkara utama. Jelas apa yang cuba di buat oleh Kit Siang ialah cuba untuk membuat satu “propaganda” yang calon BN tidak berintegriti dan mereka adalah pendokong integriti. Propaganda ini sudah tentunya akan dijadikan strategi DAP dan PKR Cina untuk ditaburkan kepada kawasan-kawasan yang mempunyai pengundi Cina yang ramai, dengan matlamat untuk mendapat undi daripada pengundi Cina. Benarkah Pakatan Rakyat memperjuangan integriti? Kalau kita lihat isu di Selangor dan Pulau Pinang iaitu negeri yang mereka kuasai secara langsung, sudah tentu sekali lagi Kit Siang tidak bercakap benar, mungkin Kit Siang terlupa .

Pada pandangan Pak Zad kerana itu kes di Selangor mereka cuba jadikan SPRM sebagai “kambing hitam” untuk “divert”kan segala isu kepada kes Beng Hock dan kini DAP cuba mengunakan strategi yang sama menjadikan Isa Samad sebagai “kambing hitam”, kata Kit Siang “the mysterious death of political aide Teoh Beng Huat at MACC Headquaters on July 16 stands as an indictment of MACC war againt PR instead of war against corruption”, kenyataan ini bertujuan untuk menciptakan keresahan minda pengundi-pengundi Bagan Pinang dan akhirnya pengundi-pengundi akan terkeliru dan akan termakan dengan propaganda mereka.

Kata Kit Siang lagi “Najib crebility as an anti-corruption reformen had already suffered grievious blows with the MACC bogged down in an open war againt PR as catspaw of UMNO/BN to destabilize and topple PR state goverment when its first and only task is to decide war on corruption”. Amat jelas Kit Siang mengunakan strategi untuk “divert”kan masalah yang mereka hadapi dengan meletakkan MACC sebagai mangsa DAP dengan usaha untukkan runtuhkan krebilitikan MACC. Ini lah juga strategi yang DAP gunakan untuk membantu Salahuddin Ayob dalam menstrategi untuk menjatuhkan krebiliti Isa Samad.

Pak Zad yakin strategi yang Kit Siang cuba di buat disini adalah untuk menunjukkan yang Pakatan Rakyat bersih dan berintegriti kerana itu calon yang ditonjolkan adalah calon yang bersih kata mereka. Kit Siang cuba mainkan strategi perbandingan antara Isa Samad dengan Zulkifli Omar dan BN dengan PR,kemudiannya beliau cuba mengunakan strategi kesan ataupun impak iaitu sekiranya Isa Samad menang maka tamat integriti, justice and freedom. Pengunaan-pengunaan strategi-strategi tersebut akan membina keresahan dan kekeliruan kepada pengundi dan kemudian nanti mereka akan masukkan propaganda mereka dan akhir akan mereka ”control the mind of the voter”.

Inilah pemikiran Kit Siang yang tersurat dan yang tersirat. Bijaknya Kit Siang ialah dengan membina satu situasi atau keadaan pencalonan Isa Samad memberi impak jangka panjang dan mengkritik secara keras agenda “TRANSFORMASI” kerajaan Najib. Pak Zad harap para strategist BN dapat menyediakan strategi yang berkesan untuk menjawab kritikan nya mengenai calon BN. Kit Siang sudah bersedia, tetapi adakah BN juga sudah bersedia? Kita akan dapat melihat satu peperangan strategi akan berlaku di Bagan Pinang.

No comments:

Post a Comment