Monday, October 5, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : APAKAH YANG ADA DALAM PEMIKIRAN “2 S” (SALAHUDDIN AYUB DAN SAIFUDDIN) SELEPAS HARI PENAMAAN CALON.

Kata Hadi Awang, “Kita sedar peluang untuk menang payah, tapi(kemenangan) tidak mustahil”. Manakala kata Salahuddin Ayub “Kita akui kita parti underdog tetapi beberapa petunjuk menunjukkan kita ada peluang di Bagan Pinang”. Kedua-dua kenyataan pemimpin PAS ini mengakui bahawa PAS dan Pakatan Rakyat agak sukar untuk mencipta kemenangan, tetapi apa yang ada di dalam pemikiran mereka ialah untuk mencipta satu “up set” di Bagan Pinang. Bagi mereka berdua peluang untuk “up set” tiada yang mustahi kerana itu Pak Zad menjangkakan Salahuddin Ayub dan Saifuddin sedang dan sudah mengaturkan strategi untuk meng “upset”kan UMNO/BN.

Dalam pengamatan Pak Zad dari 24 siri sembang yang Pak Zad kemukan sejak 24 hari yang lepas di dalam blog ini, terdapat lima perkara pokok yang akan menjadi agenda dalam pemikiran Salahuddin Ayub dan Saifuddin. Pertama – Bagaimana nak memusnahkan imej calon BN? Kedua – Bagaimana nak meningkat imej calon PAS? Ketiga – Apakah strategi awal, pertengahan dan akhir PAS dan Pakatan Rakyat? Keempat – Keberkesan strategi menyerang dan strategi untuk mendapat simpati. Kelima – Strategi tumpuan kepada pengundi India dan Cina.

Kelima-lima perkara pokok tersebut akan menjadi “pillar” kepada agenda strategi yang akan diaturkan oleh minda “2 S” ini. Di dalam Harakah Online dan laman Webs Pilihanraya Kecil Bagan Pinang PAS, telah mengulas isu-isu yang akan menjadi topik kempen mereka. Kesemua kelima-lima perkara pokok ini menjadi topik yang di ulas secara meluas di dalam kedua media yang di kawal oleh PAS. Maknanya analisa Pak Zad di dalam 24 siri tersebut juga tepat dengan apa yang Pak Zad jangkakan. Mereka sedang mengaturkan satu keputusan yang up set di Bagan Pinang.

Cuba kita ambil beberapa tindakan selepas hari penamaan calon yang dilakukan oleh Salahuddin Ayub, seperti mengeluarkan kenyataan psikologi seperti kenyataan di atas iaitu perkataan “under dog” dan “beberapa pertunjuk menunjukkan kita ada peluang”. Ia mungkin satu kenyataan bertujuan untuk mendapat simpati ataupun ia juga untuk menghantar mesej kepada jentera PAS yang mereka ada senjata sulit untuk menewaskan UMNO/BN. Pak Zad yakin ini adalah strategi awal Salahuddin dan Saifuddin,iaitu untuk mengumpul kekuatan sambil berundur setapak dan kemudiaannya nanti mereka akan mulakan “attacking” dari sudut-sudut kekuatan dan kelemahan UMNO/BN.

Dalam masa selepas penamaan calon juga Salahuddin Ayub juga telah mengeluarkan kenyataan untuk menafikan yang penyokong PAS dan Pakatan Rakyat telah bertindak kasar kepada pemimpin UMNO iaitu Menteri Hal Ehwal Pengguna dan Ketua PUTERA UMNO, dan telah mencederakan Ketua PUTERA UMNO. Salahuddin Ayub telah menyatakan ia adalah satu provokasi UMNO untuk memburukkan jentera PAS dan Pakatan Rakyat. Inilah adalah strategi “denial” yang digunakan oleh mereka bagi menolak strategi UMNO/BN untuk bermain dengan strategi mendapat simpati dari para pengundi Bagan Pinang. Pak Zad jangka isu ini akan berada di “surface” kempen sehingga pertengahan tempoh kempen, samada ia memberikan impak yang positif kepada PAS atau UMNO/BN ia bergantung kepada bukti kes tersebut dan Polis nampaknya menjadi hakim dalam isu ini. Apapun Salahuddin Ayub dan Saifuddin telah berjaya dalam meneutralkan isu tersebut di atas penafian PAS.

Malah dalam masa 24 jam selepas penamaan calon. Salahuddin Ayub juga telah cuba merosakkan imej calon UMNO/BN iaitu Isa Samad, dengan mendedahkan kelemahan Isa Samad sebagai bekas menteri besar dan pemimpin di Bagan Pinang iaitu di dalam kes pembinaan jalan raya 10 km di kawasan Bagan Pinang semasa Isa Samad menjadi Menteri Besar. Kata Salahuddin Ayub, sekiranya Isa Samad hebat kenapa beliau tidak selesaikan isu ini hingga sekarang. Strategi pendedahan yang menjadi satu strategi yang paling popular di Bagan Pinang dan setiasa akan digunakan oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Seperti kata Pak Zad dalam sembang-sembang yang lepas PAS akan “attack” Isa Samad dengan mengunakan strategi mendedahkan semua sejarah Isa Samad semasa beliau menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Inilah yang disebut strategi memburukkan imej calon,dengan tujuan untuk mengelirukan minda pengundi.

Secara jelasnya,pada peringkat ini Salahuddin Ayub dan Saifuddin (2 S) telah mengambil satu pendekatan untuk meneutralkan keadaan di Bagan Pinang. Mereka hanya cuba untuk menjawab persoalan yang timbul bagi menyaingi kedudukan BN kerana mereka tidak mahu berkedudukan terlalu jauh dari BN. Strategi mereka ialah untuk menyerang secara mengejut ketika jenteras BN sedang lalai ataupun sedang selesa kerana terlalu yakin.

Mungkin pada awal berkempen mereka akan mengangkat bendera putih kerana mereka mengakui mereka tewas. Tetapi Pak Zad jangka mereka akan bangkit semula dan berkemungkinan pada pertengahan kempen mereka berkedudukan seri iaitu PAS dan UMNO sama-sama berkedudukan seimbang, dan pada akhir tempuh berkempen iaitu di hari kedua akhir, Pak Zad jangka PAS akan melonjakkan dada nya ke garis penamat dengan mengunakan senjata sulitnya yang berkemungkinan boleh menarik dan memenangi hati pengundi terutamanya atas pagar dan 40 peratus pengundi pos.

Cuba kita renung satu pesanan Perdana Menteri kepada pengundi Bagan Pinang “Kita mesti sedar bahawa ini adalah pilihanraya kecil bukan soal membentuk kerajaan. Dalam pilihanraya kecil, apa yang penting ialah khidmat seorang bakal wakil rakyat ,siapa yang boleh beri khidmat bakti dan dapat menyelesaikan masalah pengundi di sana” dan katanya lagi “Itu yang menjadi kayu ukur seperti di Bagan Pinang”. Apa pula komen Salahuddin Ayub dan Saifuddin mengenai ulasan Perdana Menteri ini.

No comments:

Post a Comment