Thursday, October 1, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : NILAI TAHAP KEYAKINAN CALON PILIHANRAYA BAGAN PINANG.

Selepas kedua-dua parti samada BN dan PAS/Pakatan Rakyat mengumumkan calon-calon mereka, Pak Zad ingin cuba untuk membuat penilaian tahap keyakinan kedua-dua calon tersebut. Secara perbandingannya sudah pasti kedua-duanya mempunyai kekuatan masing-masing, tetapi dilihat dari kenyataan calon-calon tersebut, kita boleh membuat satu ukuran tahap keyakinan mereka.

Kata Hadi Awang “Saya melihat beliau (Zulkifly) mempunyai potensi untuk membuat perubahan di Bagan Pinang ini, paling penting telah diterima oleh pengundi serta Pakatan Pembangkang di Teluk Kemang khususnya PAS kawasan ini”. Manakala Muhyidin Yasin pula berkata “The decision was made after the top leadership had caried out a detailed survey at the grassroots level among Malay, Chinese and Indian in the state consituenscy”.

Nampak cukup jelas, kenyataan Muhyidin Yasin lebih menjelaskan tahap keyakinannya Isa Samad sebagai calon yang berwibawa, jika dibandingkan dengan kenyataan Hadi Awang yang nadanya mendatar dan tiada penekanan yang membuktikan inilah pilihan terbaik calon PAS dan Pakatan Rakyat. Muhyidin Yasin menyentuh secara terus terang yang mengatakan “the top leadership” telah buat keputusan pemilihan calon selepas membuat kajian di peringkat “grassroots” Melayu, Cina dan India. Ini secara psikologinya memberi mesej kepada pengundi-pengundi Bagan Pinang apa yang “offer”kan oleh BN adalah calon yang dibuat berdasarkan kehendak rakyat di Bagan Pinang.

Mengikut Hadi Awang, mereka hanya menawarkan calon yang mempunyai potensi untuk membuat perubahan di Bagan Pinang. Perkataan POTENSI dan MEMBUAT PERUBAHAN adalah perkataan yang tidak mencerminkan satu tahap keyakinan yang tinggi. Potensi membawa makna PAS masih belum pasti yang calon ini benar-benar boleh membawa obor perjuangan mereka di Bagan Pinang. Kenyataan tersebut tidak menampakkan satu keyakinan tinggi. Hadi Awang sepatutnya menyatakan “INILAH CALON KITA YANG AKAN MENJADI WAKIL RAKYAT BAGAN PINANG PADA 11 OKT NANTI”. Barulah kenyataan tersebut adalah lebih berkeyakinan.

Kita lihat pula apakah respons calon-calon ini selepas mereka diumumkan sebagai calon . Kata Zulkifli Omar “ Saya tidak bimbang dengan siapa saya akan bersaing termasuklah calon BN, Tan Sri Isa Samad. Saya yakin pengundi di sini boleh membuat keputusan bijak”. Manakala Isa Samad mengatakan “Saya sudah bersedia untuk menang pilihanraya ini dan menang dengan majoriti lebih besar merupakan tanggungjawab saya”.

Nampak cukup jelas tahap keyakinan cukup jauh beza antara Isa Samad dengan Zulkifli Omar. Perkataan yang di oleh Isa Samad ialah “SAYA SUDAH BERSEDIA UNTUK MENANG..”, manakala Zulkifli Omar mengunakan perkataan “SAYA TIDAK BIMBANG DENGAN SIAPA SAYA AKAN BERSAING..” Isa Samad sudah yakin untuk menang,manakala Zulkifli Omar baru untuk bersaing. Makna kenyataan Isa Samad lebih menyakinkan daripada Zulkifli Omar.

Kata Zulkifli Omar “ ...YAKIN PENGUNDI DISINI BOLEH MEMBUAT KEPUTUSAN BIJAK“ dan bandingkan kenyataan Isa Samad “ ..DAN MENANG DENGAN MAJORITI LEBIH BESAR MERUPAKAN TANGGUNG JAWAB SAYA”. Sudah tentu amat jelas kenyataan Isa Samad lebih menyakinkan kerana Isa Samad meletakkan kemenangan majoriti besar. Manakala Zulkifli Omar dengan nada merayu untuk pengundi membuat keputusan bijak adalah kenyataan yang mempunyai tahap keyakinan rendah.

Satu lagi patah perkataan yang boleh membuktikan Zulkifli Omar bergitu was-was dan tidak berkeyakinan tinggi ialah perkataan “ SAYA YAKIN PENGUNDI DISINI...”. Perkataan “PENGUNDI DISINI” membawa makna Zulkifli Omar masih mengasingkan dirinya bukan sebagai keluarga di kawasan Bagan Pinang, walaupun kita tahu Zulkifli Omar bukan pengundi berdaftar di Bagan Pinang, tapi ia bukan alasan untuk mengasingkan diri daripada pengundi kawasan ini.

Secara analisa perbandingan yang dibuat diatas, amat jelas Pakatan Rakyat melalui Calon PAS iaitu Zulkifli Omar, mempunyai tahap keyakinan yang amat rendah dan tidak mampu untuk menyaingi dengan Calon BN iaitu Isa Samad yang analisa di atas begitu tinggi tahap kenyakinannya. Maknanya strategi PAS dan Pakatan Rakyat untuk mengunakan strategi menyerang sudah terbalik jadinya. Dalam keadaan sekarang BN pula berkeadaan menyerang dan PAS pula dalam keadaan “defensive”. Pada ramalan Pak Zad,sebelum mereka berada di atas garisan permulaan, PAS sudah dan akan kehilangan “momentum” strategi yang berkesan. Sedar atau tidak “EGO” PAS dan PAKATAN RAKYAT akan di ajar di Bagan Pinang.

No comments:

Post a Comment