Wednesday, September 30, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : STRATEGI PAKATAN RAKYAT SELEPAS ISA SAMAD DI ISYTIHARKAN SEBAGAI CALON BN.

Secara sahnya Isa Samad telah diumumkan sebagai calon BN di Bagan Pinang. Ini bermakna harapan Pakatan Rakyat untuk melobi Isa Samad sebagai calon telah berjaya. Strategi psikologi dan strategi simpati yang disusun aturkan oleh PAS dan Pakatan Rakyat telah berjaya dimakan umpannya oleh UMNO dan BN. Oleh itu tahap kenyakinan PAS dan Pakatan Rakyat untuk mencipta kemenangan kesembilan begitu terbuka sekali. Bolehlah Pak Zad katakan pasukan Pakatan Rakyat telah menang pusingan pertama. Maknanya Pakatan Rakyat telah mendahului sebelum ke garisan permulaan.
Kita juga sedang menunggu siapa pula calon PAS yang akan mewakili Pakatan Rakyat. Walaupun ramalan awal Pak Zad tak tepat untuk calon BN tapi Pak Zad masih yakin ramalan calon PAS masih lagi apa yang Pak Zad nyatakan dalam analisa Pak Zad yang terdahulu ialah Persuruh Jaya PAS Negeri Sembilan. Inilah calon yang paling layak dan setanding dengan Isa Samad. Inilah strategi utama PAS dan Pakatan Rakyat meletakkan calon yang setanding, berpengalaman, berpengaruh dan bersih daripada isu etika. Strategi ini nampaknya sedang di aturkan oleh Salahuddin Ayob dan pakar-pakar strategi PAS dan Pakatan Rakyat. Bagi Pak Zad ini adalah satu strategi perbandingan yang akan di lakukan oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Isa Samad dan calon PAS yang di pilih akan di buat profil perbandingan di dalam setiap kempen mereka nanti.
Strategi ini adalah sama dengan strategi untuk memusnahkan imej calon seperti pernah PAS dan Pakatan Rakyat lakukan di Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Permatang Pasir. Maknanya PAS dan Pakatan Rakyat sudah membuat “home work” terlebih dahulu tentang Isa Samad. Walaupun pada “surface”nya PAS berdolak dalih yang mereka tidak akan “attack” calon seperti fatwa yang di katakan oleh Nik Aziz. Tetapi apabila sampai kepada realiti iaitu semasa berkempen secara automatik strategi mereka berubah. Pak Zad jangka PAS dan Pakatan Rakyat sudahpun mempunyai semua maklumat mengenai Isa Samad terutamanya maklumat yang boleh mempegaruhi pemikiran pengundi kerana strategi yang akan mereka gunakan pada peringkat ini ialah untuk memasuki pemikiran pengundi dengan mengemukakan isu-isu sejarah calon BN ini. Mereka juga akan mengunakan strategi tekanan bertubi-tubi atau berkali-kali mengenai Isa Samad yang akhirnya akan menyebabkan pengundi akan di “turn over”kan dan mempercayai maklumat-maklumat tersebut.
Persoalannya sekarang apakah pengundi Bagan Pinang benar-benar sayangkan Isa Samad ? Dan mereka akan begitu fanatik tidak akan pedulikan strategi yang akan di gunakan oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Sekiranya ini benar maknanya pengundi Bagan Pinang bergitu sayangkan kepada Isa Samad. Tetapi apabila membaca analisa Harakah Daily yang menyatakan dengan penuh keyakinan “30% pengundi Cina dan India di jangka memihak kepada Pakatan Rakyat, 30% pengundi Pos yang bakal dikawal oleh BN dan 40% pengundi Melayu yang bakal penentu Pakatan atau BN”. Persoalan di atas nampaknya akan mempunyai jawab yang agak berbeza kerana sentimen mungkin akan berubah sepanjang masa berkempen nanti.
Oleh itu Pak Zad jangka PAS dan Pakatan Rakyat akan terus mengunakan strategi “attack the opponent”. Isa Samad akan di “attack” sebelum di gariskan permulaan. Jadi para strategist UMNO dan BN kena betul-betul buat “buat home work” dulu. Terutamanya syarat-syarat untuk menjadi calon, dengan memberi jawapan samada Isa Samad tidak melanggar mana-mana syarat untuk menjadi calon. Adakah kesalahan salah laku pemilihan UMNO tidak menjadi halangan kepada beliau bertanding. Pak Zad jangka ini lah yang PAS dan Pakatan Rakyat akan lakukan iaitu untuk mencari kesilapan teknikal kepada pencalonan calon BN.
Sebagai renungan kita hayati kata-kata Setiausaha Politik Khas kepada Persuruhjaya PAS Negeri Sembilan Yau Con Seng “kita(Tionghua) jangan beri satu undi pun kepada calon Bn dalam pilihanraya kali ini”(Harakah Daily 29/9/09). Ini adalah jawab strategi apa yang PAS dan Pakatan Rakyat akan gunakan selepas Isa Samad diisytiharkan sebagai calon BN.

No comments:

Post a Comment