Monday, September 28, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : FATWA NIK AZIZ DI BAGAN PINANG

Nik Abd Aziz Nik Mat telah mengingatkan penceramah parti itu supaya tidak menghamburkan kata-kata menyerang peribadi lawan sepanjang kempen pilihanraya kecil Bagan Pinang,sesuai dengan suasana umat Islam yang masih meraikan Aidilfitri. Dalam pengiraan Pak Zad ada sesuatu yang tak kena disini, pertama kali Pak Zad dengar PAS mengamal strategi berhemah seperti yang dinyatakan oleh Nik Aziz ini. Jika dilihat dalam pilihanraya kecil Bukit Gantang, pilihanraya Kuala Terengganu dan Pilihanraya Kecil Permatang Pasir strategi menghentam peribadi calon adalah strategi yang paling berjaya yang digunakan oleh Pakatan Rakyat. Serta ini juga strategi yang merupakan senjata yang paling berkesan digunakan dan juga antara faktor yang membawa kemenangan kepada Pakatan Rakyat di pilihanraya kecil yang lepas.

Kata Nik Aziz lagi “Pendekatan (Kempen) kita berubah ikut suasana, peribadi kalau nak sebut (biar) secara berdepan (dengan individu), depan mikrofon tak boleh. Saya tak suka sentuh peribadi,hal peribadi kenapa nak beritahu orang lain, kalau sentuh perangai secara umum tak apa. Contohnya kita sebut rasuah politik, sebut rasuah itu haram dalam agama dan demokrasi, nak sebut sebut secara umum tak apa, jangan tuju sesiapa dan kalau nak sebut juga, jumpa orang itu sendiri” Ini satu fakwa yang baru yang cuba dinyatakan oleh Nik Aziz di Bagan Pinang dan ia satu penghuraian yang penuh dengan persoalan, kenapa begitu berhemahnya strategi PAS yang dicadangkan oleh Nik Aziz. Adakah ini cara baru PAS untuk memenangi hati pengundi Melayu yang cuba dipancing oleh PAS dan Pakatan Rakyat, selepas mereka amat yakin mereka sudah mendapat majoriti undi pengundi Cina dan India.

Mungkin PAS cuba memerangkap Isa Samad supaya Isa Samad akan bersedia untuk bertanding kerana Nik Aziz sudah memberi satu jaminan yang mereka tidak akan “attack” peribadi calon. Oleh itu kenyataan Nik Aziz ini adalah satu perangkap kepada UMNO supaya memilih Isa Samad sebagai calon. Mungkin ini adalah strategi baru untuk memastikan yang PAS mahukan Isa Samad untuk bertanding dan apabila Isa Samad bertanding sudah tentu mereka sudahpun bersedia untuk mengunakan strategi seperti pilihanraya kecil yang lepas.

Nampak jelas Nik Aziz juga mengunakan strategi psikologi untuk membuktikan mereka mempunyai jentera yang paling bersih dan baik dalam berkempen nanti. Tetapi kalau kita kaji kenyataan beliau seterusnya iaitu “Nak cakap soal Parti lawan berkaitan dasar tak apa. Saya cakap dasar UMNO SESAT, tak bawa orang kemana-mana”. Kenyataan ini membikinkan fatwa Nik Aziz lagi mengelirukan, apa sebenarnya di pemikiran Nik Aziz. Pak Zad jangka beliau sedang memberi isyarat kepada jentera PAS dan Pakatan Rakyat supaya mereka menukar STRATEGI DARI MENYERANG KEPADA STRATEGI MEMBINA SIMPATI. Nik Aziz nak nampak yang strategi menyerang tidak berkesan kerana mereka tahu mereka tak cukup stamina kerana jentera Barisan sudah menunggu untuk menyekat serangan tersebut seperti strategi apa yang berlaku di Selangor dan Perak. Pak Zad sedang menunggu apa pula komen Salahuddin Ayob tentang fatwa Nik Aziz ini.

Kata pepatah politik “musuh harus di hormati dan untuk menewaskan musuh kita harus menghayati apa yang di fikirkan oleh musuh untuk menewaskan kita“. Mungkin ini yang sebenarnya terkandung dalam pemikiran Nik Aziz ketika ini.

No comments:

Post a Comment