Thursday, September 24, 2009

BAGAN PINANG : “THE DANGER OF MAKING FALSE MOVES”

Kenyataan di atas adalah kenyataan dari Presiden Eisenhower yang memberi peringatan kepada kepimpinan CIA dalam mereka menguruskan isu CUBA pada tahun 1960. Peringatan dibuat oleh Presiden Eisenhower selepas CIA telah gagal dalam operasinya di Cuba dalam usaha mereka menjatuhkan Fidel Castro. Bagi Pak Zad nasihat President Eisenhower ini ada relevennya dengan apa akan berlaku di Bagan Pinang, sekiranya strategi yang dipilih adalah salah dan tidak sesuai serta di buat secara terburu-buru. Dalam analisa Pak Zad dalam sembang-sembang Pak Zad yang lalu,membuktikan perkara tersebut wujud.

“The danger of making false moves” membawa makna pertamanya ialah bahayanya membuat sesuatu tindakan ataupun pergerakan yang silap. Dalam konteks ini Presiden Eisenhower telah merujuk kepada tindakan-tindakan CIA dalam usaha mereka menjatuhkan Fidel Castro dengan melakukan satu tindakan-tindakan yang ternyata silap dan akhir memberikan kesan yang amat negatif kepada imej Amerika ketika itu. Maknanya setiap tindakan yang dibuat perlulah berhati-hati dan teliti sebelum ia hendak dijadikan satu strategi yang berkesan. Sekiranya ia tidak di buat berhati-hati ia akan mengundang padah dan bahaya kepada tindakan-tindakan susulannya nanti.

Jika dikaji di Bagan Pinang pada peringkat awal ini, ada beberapa tindakan yang telah dibuat yang berlandaskan kepada tindakan-tindakan bahaya seperti Pakatan Rakyat menuduh UMNO akan mengunakan isu perkauman dalam kempen mereka (kenyataan Salahuddin Ayob, Pengerusi Pilihanraya Kecil PAS di Bagan Pinang), dan pengunaan Isu-isu agama Hindu seperti isu kepala lembu dan perpindahan kuil di Shah Alam (S.Manikavasam PKR Supreme Coucil Member), ini akan menyebabkan Barisan akan mengaturkan strategi balas berdasarkan kepada perkauman dan keagamaan.

Kesannya amat bahaya sekali kerana tindakan ini dibuat berdasarkan satu bacaan iaitu untuk memenangi hati pengundi Cina dan India, yang isyaratnya ialah UMNO/Barisan gagal untuk menjaga kepentingan Cina dan India dan Pakatan Rakyat telah melakukan dengan baik sejak mereka menjadi kerajaan di Kedah, Selangor dan Pulau Pinang. Tetapi hakikatnya tidak kerana banyak bukti menunjukkan keresahan di kalangan kaum berlaku seperti isu Kampung Buah Pala di Pulau Pinang, isu penjualan arak di Selangor, dasar pembinaan rumah ibadat di Selangor, isu robohnya Pusat Penyembelihan Babi di Alor Star, isu kepala lembu di Selangor dan lain-lain lagi. Apapun “the danger of making false moves” yang dibuat oleh Pakatan Rakyat ini akan menjerat kepala mereka sendiri kerana tindakan tersebut seolah-olah satu penipuan kepada pengundi Melayu kerana mereka telah lebih menjaga hati pengundi orang-orang Cina dan India, dan mereka percaya rakan mereka iaitu PAS boleh “handle” pengundi Melayu yang beragama Islam. Jadi Pakatan Rakyat dalam keadaan ini mengunakan keadah “Divide and Rule”. Kaedah ini akan mengundang satu “resistance” di dalam masyarakat.

Kenyataan “the danger of making false moves” juga memberi maksud kedua iaitu bahayanya sekiranya mengunakan satu pergerakan palsu, yang membawa makna satu tindakan atau pergerakan yang dibuat adalah semata-mata untuk mengabui mata musuhnya seolah mereka telah mengambil tindakan itu, tetapi hakikatnya ialah itu bukan tindakan sebenarnya. Strategi ini selalu di gunakan untuk membaca respond kepada musuh dan seterusnya tindakan-tindakan susulan yang di buat untuk melawan semula strategi musuh. Apa bahayanya di sini ialah ia akan mengundang satu konfliks sekiranya “moves” tersebut mengancam “opponent” sudah tentunya akan adanya tidakan balas yang lebih aggresif.

Sekiranya kita kaitkan dengan apa yang berlaku di Bagan Pinang, strategi untuk “making false moves” telah di lakukan dengan baik sekali oleh Pakatan Rakyat dengan mencipta tindakan-tindakan sensitif seperti tindakan-tindakan memenangi hati pengundi Cina dan India melalui dakwaan-dakwaan yang UMNO/Barisan gagal menjaga masyarakat Cina dan India dan lebih menjaga masyarakat Melayu dan mereka menunggu respond daripada UMNO/Barisan, sudah tentunya UMNO/Barisan akan menjawab dakwaan tersebut dengan tindakan-tindakan yang agresif. Tetapi jika di kaji secara mendalam ia adalah satu tindakan “false moves” iaitu tidak benar kerana apa yang di analisa di para 4 dalam artikel ini adalah jelas Pakatan Rakyat telah membuat satu pembohongan dan ini yang dinyatakan sebagai “the danger” kerana ia akan mengundang satu konflik kerana dinyatakan di atas UMNO/Barisan akan mengambil tindakan untuk mempertahan imejnya. Mungkin matlamat Pakatan Rakyat agak berjaya kerana dapat membaca tindakan-tindakan UMNO/Barisan tetapi tindakan ini menimbulkan satu situasi yang cukup bahaya didalam masyarakat.

Berdasarkan analisa di atas, jelas peringatan Presiden Eisenhower ini yang dibuat pada tahu 1960, masih relevan hingga ke hari ini dan ia juga satu peringatan kepada mana-mana Parti Politik yang bertanding perlu bertanggung jawab jangan sewenang-wenang mengunakan “false moves” hanya untuk di jadikan satu strategi dan akhir bahaya telah di undang dan kesannya mungkin akan akan berlakunya konflik yang besar. Akhir sekali kenyataan Presiden Dwight Eisenhower “I have suffered an eight-year defeat on this” perlu di jadikan pendoman oleh para strategis di Bagan Pinang.

No comments:

Post a Comment