Sunday, September 20, 2009

BAGAN PINANG : PANDANGAN DR MAHATHIR TERHADAP ISA SAMAD DAN SAMY VELLU.

Dalam politik Malaysia, apabila Dr Mahathir bersuara sudah tentunya akan menimbul satu situasi yang agak kelam kabut tak kira untuk Parti Kerajaan ataupun Parti Pembangkang. Kita masih ingat lagi suara-suara Dr Mahathir yang begitu nyaring dan tegas mengkritik dan memberi komen kepada kepimpinan Pak Lah telah menyebabkan situasi yang hangat kepada pentadbiran Pak Lah walaupun Pak Lah agak cool dalam ‘merespond’ kritikan Dr Mahathir. Itulah aura yang ada pada Dr Mahathir. Apabila beliau yang menyatakan sesuatu, ia dibuat dengan hujah-hujahn yang cukup teliti dan beliau sentiasa mempunyai pengetahuan yang tinggi tentang perkara yang di suarakannya.

Oleh itu apabila Dr Mahathir menyatakan “ Datuk Seri Samy Vellu akan menjadi liability kepada Barisan Nasional pada pilihanraya umum akan datang di sebabkan kepimpinannya yang gagal”, maknanya Dr Mahathir sudah mengkaji bahawa Samy Vellu sudah berada di penghujung jalan dan Samy Vellu patut undur diri, demi memastikan pilihanraya umum yang akan datang Barisan Nasional masih relevan. Jelas sekali Dr Mahathir melihat dalam senario pilihanraya umum ke 13 yang survival Barisan Nasional terletak di tangan pengundi dan pengundi pilihanraya umum ke 13 adalah cerdik terutamanya pengundi-pengundi India yang muda.

Kata Dr Mahathir “ You gagal pimpin MIC sampai you sendiri kalah,” dan tambah beliau lagi “Pemimpin Malaysia belum faham apabila dia gagal,dia patut dengan sendiri letak jawatan,tak payah orang suruh. Bila you gagal, you punya parti gagal. Dia bertanggungjawab”. Jelas sekali hujah Dr Mahathir memberi satu analisa perbandingan yang menarik mengenai Samy Vellu. Kalau kita ambil analisa Dr Mahathir untuk kita kaitkan dengan Bagan Pinang, kita akan dapati impaknya ialah kita jangka BN akan bergitu sukar untuk menang.

Ini di akui oleh Dr Mahathir “ Kalau tahu seseorang akan menyebabkan kekalahan BN,itu sudah menjadi masalah BN,bukan masalah MIC lagi. Kita tak boleh kata dok tak campur tangan. Ini urusan BN. Kerana dia BN kalah“. Cukup panas kenyataan beliau tentang Samy Vellu. Ini satu perang psikologi yang diutarakan oleh Dr Mahathir kepada semua ahli-ahli MIC dan kepimpinan MIC yang baru, supaya mereka mula untuk berfikir semula adakah mereka perlu nahkoda baru atau pun buat sesuatu. Kita tak perlu tunggu pilihanraya umum yang akan datang, kita perlu hanya melihat pilihanraya kecil Bagan Pinang kerana di sinilah ukuran survival MIC samada boleh memenangi hati pengundi India di sini ataupun gagal. Bagi Dr Mahathir amat sukar kerana Samy Vellu masih disitu.

Manakala komen Dr Mahathir juga menyentuh Isa Samad yang di jangka akan menjadi calon di Bagan Pinang. Beliau berkata “ Jangan letak Tan Sri Isa Samad sebagai calon Barisan Nasional(BN) bagi pilihanraya kecil di Bagan Pinang”. Ini satu strategi untuk menyatakan kepada kepimpinan UMNO di awal permainan psikologi ini, supaya mereka membuat satu pilihan yang tepat.

Kata Dr Mahathir dengan terus terang “ Tan Seri Isa Samad sudah di dapati bersalah,kalau UMNO letak juga bermakna bahawa UMNO tak ambil berat tentang kes-kes macam ini”. Ia merupakan satu kenyataan provokasi kepada kepimpinan UMNO yang sedang memilih calon-calon yang sesuai untuk Bagan Pinang. Bagi Dr Mahathir analisanya cukup mudah “ Kalau pun dia (Isa) boleh menang di situ,kena fikir seluruh Malaysia fikir apa terhadap UMNO”. Jika diteliti kenyataan Dr Mahathir ini, UMNO akan berhadapan dengan satu situasi yang sama seperti di Kuala Trengganu dan di Permatang Pasir yang calonnya mempunyai masalah yang dihidu baunya oleh pembangkang dan mereka telah mengumpul semua maklumat calon tersebut dan mereka akan dedahkan pada masa yang sesuaian nanti dan di kedua-dua kawasan tersebut pembangkang telah gunakan isu itu pada pertengahan kempen.

Apakah perkara ini akan berlaku di Bagan Pinang? Jawapannya ialah pasti akan berlaku kerana sehingga ke saat ini, Pakatan Rakyat masih berdiam diri untuk memberi respons balas kepada cadangan Isa Samad sebagai calon. Mungkin berdiam diri kerana mereka mahukan Isa Samad bertanding kerana mereka sudah mempunyai maklumat-maklumat peribadi yang boleh menganggu gugat krebiliti calon itu. Maknanya mereka sudah bersedia dan tunggu saja Isa Samad menjadi calon. Ini semua adalah teori jangkaan dan teori kemungkinan ia mungkin betul dan mungkin juga tidak betul.

Ini lah kelebihan Dr Mahathir dalam sudut jauhnya ,beliau boleh memberi komen dan kritikan yang pedas kepada dua pemimpin veteran Barisan Nasional iaitu Samy Vellu dan Isa Samad. Beliau boleh nampak satu masalah besar kepada Barisan Nasional iaitu tewas di Bagan Pinang dan tewas pilihanraya Umum yang akan datang. Para strategist politik UMNO dan Barisan perlu membaca kenyataan Dr Mahathir dengan lebih teliti kerana di setiap patah perkataannya adalah kenyataan berunsur strategi.

No comments:

Post a Comment