Friday, September 18, 2009

BAGAN PINANG : STRATEGI PAKATAN RAKYAT UNTUK MENDAPATKAN UNDI PENGUNDI INDIA.

Mengikut laporan The Edge “PKR leaders from the Indian community will campaign in the Bagan Pinang by election and focus on issues such as death of Indian youth in custody to gamer the votes of about 20% Indian voters in the constituency”. Ia menunjukkan bahawa PKR sudah bersedia untuk mengunakan strategi provokasi kepada BN dengan cara memainkan isu-isu sensitif dalam usaha untuk memenangi hati pengundi India yang berjumlah 2,600 pengundi.

Menurut S.Manikavasasagam (PKR Supreme Council Member) ”PKR Indian leaders would highlight several death in custody cases afferting Indian youth especially the case of A.Kugan, nothing that the cow-head protesters and the relocation of the hindu temple in Shah Alam would give PR the extra mileage” Kenyataan ini cukup membuktikan bagaimana strategi provokasi adalah strategi utama yang di gunakan oleh PKR. Mereka akan kemukakan isu-isu sensitif seperti kes Kugan, kes Kepala Lembu dan kes perpindahan kuil hindu di Shah Alam dalam setiap kempen mereka, itulah pengakuan yang dibuat. Bagi mereka ia boleh mempengaruhi minat pengundi kerana isu-isu tersebut amat berkaitan dengan isu diskriminasi dan penghinaan agama kaum India.

Menurutnya lagi “ PKR Indian leaders would engage the support of Hindraf and NGOs to reach out to the Indian voters in the by election,...”. Ini adalah satu strategi provokasi yang cuba mencabar pihak berkuasa dan juga Barisan Nasional. Ini kerana ia cuba melibatkan kumpulan yang telah diharamkan oleh undang-undang tetapi di sebut untuk dilibatkan di Bagan Pinang.Apa muslihatnya ? Sudah tentu untuk memancing sokongan dan undi. Ia cukup jelas satu strategi yang amat menarik cuba di ketengahkan oleh PKR.

Kedua-dua kenyataan di atas juga adalah strategi psikologi yang cuba dimainkan oleh PKR, dengan cuba membakar isu-isu yang sedia hangat dan panas. Apakah ini yang dikatakan oleh Salahuddin Ayob yang di Bagan Pinang , UMNO/Barisan akan mengunakan strategi perkauman di dalam kempen mereka, tetapi daripada kenyataan dari sahabat baik mereka seperti di atas, jelas yang akan menggunakan strategi perkauman ialah Pakatan Rakyat. Jadi kenyataan dan strategi yang cuba di gunakan oleh Salahuddin nampaknya memakan diri Pakatan Rakyat sendiri.

Cuba kita renung pula kenyataan Uthayakumar (Setiausaha Agong Human Rights Party) “ BN rule for past 52 years and PR governments in Kedah,Selangor and Penang over past 17 months showed no diference in stlye of governance. Both governments treat Indians the same because they believe Indian votes were insignificant. Both BN and PR ignore and neglect Indians due the community’s lack of political power.” Pandangan beliau adalah lebih berada di tengah-tengah antara BN dan PR yang merasakan kedua-kedua tidak membantu kaum India. Sudah tentunya sekiranya diterima masuk ke dalam pemikiran pengundi India di Bagan Pinang ia mungkin akan kita dapat melihat satu persaingan yang amat sengit antara jentera BN dan PR dalam melawan strategi Uthayakumar.

Cuba kita renungkan juga kenyataan Subramaniam Bharathy seorang penulis blog yang menyatakan “Both BN and PR governments are not doing anything to seriously tackle these issues raise before them in a holistic way. Indians in Bagan Pinang must vote wisely to get both BN and PR to reckon Indians were significant political calculation. Indians votes come with a price.” Dan tambah beliau lagi sekiranya BN dan PR tidak serius “ Indian voters shall abstain from voting this time”.

No comments:

Post a Comment