Sunday, September 27, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : KENAPA PAS TUNDUK KEPADA DAP DALAM KES DI SELANGOR.

Mengikut Salahuddin Ayob “PAS tidak pernah membuat keputusan untuk mengkaji semula kedudukannya dalam Pakatan Rakyat pada semua peringkat”. Salahuddin Ayob mengulas laporan yang mengatakan PAS Selangor sedia meneliti secara terperinci saranan pemimpin Pakatan Rakyat supaya parti itu mengkaji semula kedudukanya dalam Pakatan Rakyat, berikutan pendirian tegas Dr Hasan Ali yang mahukan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (SELCAT) dirombak. Isu ini telah menjadi isu hangat di Selangor dan menimbulkan satu polimik antara Dr Hasan Ali dan pemimpin DAP Selangor.

Kata Salahuddin Ayob lagi “PAS tetap dengan komitmen untuk bersama Pakatan Rakyat. Jika ada masalah yang berlaku,ia perkara biasa. Dalam keluarga dua tiga orang pun ada masalah apa lagi Pakatan yang besar”. Tegas Salahuddin Ayob lagi “PAS tetap mahu mentadbir Selangor bersama rakan Pakatan Pembangkang walaupun terdapat perbalahan di antara mereka di negeri itu” dan katanya lagi “Apa jua masalah di Selangor, saya yakin ia akan diselesaikan dalam semangat setiakawan antara PAS, Parti Keadilan Rakyat(PKR) dan DAP.”

Apa yang cuba “dihighlightkan” di atas ialah pandangan-pandangan Pengarah Pilihanraya PAS dan Pakatan Rakyat yang akan menjadi “Master Mind” di pilihanraya kecil Bagan Pinang,yang terlalu khuatir mengenai krisis di Selangor yang secara terbuka membuktikan Pakatan Rakyat sebenarnya ada masalah besar terutamanya antara parti yang memperjuangankan Negara Islam iaitu PAS dan Parti yang tidak mahu menerima atau menolak Malaysia untuk dijadikan Negara Islam iaitu DAP. Krisis ini nampaknya akan memeningkan kepala Salahuddin Ayob kerana pada jangkaannya isu ini juga akan di menjadi isu hangat di Bagan Pinang.

Krisis antara PAS dengan DAP ini akan menjelmakan satu krisis antara perjuangan PAS dan DAP yang jauh panggang dari api untuk mereka bersatu secara 100 peratus. Sekiranya di teliti isu-isu yang berlaku di Selangor seperti isu penjualan arak, isu Exco PAS memberi kuasa menahan tanpa waran kepada Pegawai Masjid yang melibatkan orang Islam yang melakukan kesalahan jenayah syariah dan isu SELCAT, jelas menunjukkan PAS cuba melaksanakan perjuangan Islamnya di Negeri Selangor tetapi dihalang dan dibelasah dengan teruknya oleh kepimpinan DAP Selangor. Hinggakan kepimpinan DAP seperti Charles Santiago (YB DAP Parlimen Klang) membelasah Dr Hasan Ali dengan meminta Dr Hasan Ali perlu didisiplinkan oleh partinya dan menyarankan agar Dr Hasan Ali disingkirkan dari jawatan Exco Selangor. Malah Speaker DUN Selangor Teng Chang Khim menyatakan dengan lebih tegas “There is no communication breakdown among coalition members, Hasan Ali is the only problem in the coalition and he has been consistently inconsistent on varies issues” . Jelas Dr Hasan Ali telah dianggap sebagai “virus” kepada Pakatan Rakyat di Selangor.

Yang anehnya dalam Dr Hasan Ali amat memerlukan sokongan daripada kepimpinan PAS Pusat untuk bersama dengannya tetapi sebaliknya berlaku, PAS Pusat terpaksa tunduk kepada DAP walaupun apa yang diperjuangkan oleh Dr Hasan Ali adalah perkara asas dalam perjuangan Islam PAS. Tetapi melalui kenyataan Salahuddin Ayob jelas nadanya ia tunduk kepada DAP. Mengapa ini berlaku kerana PAS memerlukan DAP di Bagan Pinang. Oleh itu PAS terpaksa mengunakan strategi psikologi untuk tidak berkrisis denga DAP pada masa sekarang.

Salahuddin Ayob telah mengunakan strategi ini dalam mempastikan semua perancangannya untuk Bagan Pinang tidak terjejas akibat krisis di Selangor. Bagi PAS , 10% pengundi Cina di Bagan Pinang amat penting dan PAS amat berharap DAP boleh memainkan peranan untuk mendapat undi tersebut. Malah pada pilihanraya Umum yang lalu calon PAS telah mendapat 56% daripada undi Cina di Bagan Pinang. Oleh itu di dalam pembacaan Salahuddin Ayob, apapun PAS perlu menghormati DAP dan kerana itu PAS terpaksa tunduk kepada DAP di dalam krisis di Selangor demi untuk mencipta kemenangan calonnya di Bagan Pinang.

Percaturan yang di buat melalui strategi ini terpaksa di mainkan oleh Salahuddin Ayob kerana beliau mahu menguruskan strategi pilihanraya didalam keadaan yang paling stabil supaya beliau boleh memberi tumpuan dan fokas untuk mengerakkan jentera PAS dan Pakatan Rakyat di Bagan Pinang. Krisis Selangor jika tidak di selesaikan sudah tentu menjejaskan peluang PAS di Bagan Pinang.


No comments:

Post a Comment