Friday, September 11, 2009

BAGAN PINANG : STRATEGI PKR MENYERANG KEKUATAN UMNO/BARISAN

Di dalam strategi konvensional, objektif utama dalam kempen-kempen pilihanraya ialah menyerang kelemahan “opponent” masing-masing. Tetapi diawal lagi Pakatan Rakyat telah menggunakan strategi songsang iaitu mereka telah menyerang kekuatan UMNO/Barisan di Bagan Pinang.

Mengikut The Rovian Playbook : Campaign Tactics “Rove‘s tactic of attacking an opponent’s strengths forces his opponent to back away from the very quanlities that makes him/her an attractive candidate”. Maknanya strategi ini adalah untuk menyebabkan “opponent”nya dalam keadaan yang sibuk dan dilema kerana serangan yang dibuat adalah sesuatu yang tidak sangka dan mungkin pada masa mereka belum bersedia.

Malah strategi ini “it is imperative that a campaign be prepared the strengths of its candidate from the outset of campaign and be ready to refute any attact from the other side without delay. Indeed these attacks could serve as a linchpin for an attack of their own, focusing on the dirty tricks of the opposition.” Maknanya Pakatan Rakyat telah amat berkesan menggunakan strategi ini dalam melemahkan strategi UMNO/Barisan dalam proses mereka menyediakan perancangan strategi yang jitu dalam pilihanraya kecil di Bagan Pinang.

Antara contoh kenyataan yang dikeluarkan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat keluarkan yang membuktikan mereka menggunakan strategi ini ialah seperti kenyataan Guan Eng “Pakatan Rakyat has only a 40% chance of winning the Bagan Pinang state seat in Negeri Sembilan because of the large number of postal voters” dan “the postal voters who are policeman and soldiers always voted en bloc for Barisan Nasional”. Manakala Anwar Ibrahim pula menyatakan “Now we must win Bagan Pinang in Negeri Sembilan. We have to work hard, pray hard so we can get 9-0” dan “its to early to say. We’ll work very hard. The 5000 postal voters will complicate matters”

Menurut Ustaz Hadi Awang “ This is very high number. In the previous election, Barisan Nasional won with over 6000 voters while our candidate obtained about 4000 votes.”

Daripada kenyataan ketiga-tiga pemimpin utama Pakatan Rakyat tadi amat jelas apa yang tersurat adalah mereka mengakui kekuatan UMNO/Barisan dan ini membuktikan strategi yang disebut di atas satu cara mereka untuk membina satu keadaan yang tertekan kepada UMNO/Barisan kerana mereka hendak memberi isyarat kepada UMNO/Barisan yang mereka tahu ini adalah kekuatan UMNO/Barisan sudah tentu bersedia untuk mengatur satu strategi tertentu untuk melawan kekuatan tersebut dan mereka akan jadikan kekuatan itu menjadi satu kelemahan kepada UMNO/Barisan. Inilah strategi yang tersirat dari strategi “attack your opponent’s strengths”.



No comments:

Post a Comment