Thursday, September 17, 2009

BAGAN PINANG : APAKAH MUSLIHAT PAKATAN RAKYAT DALAM ANALISA DAN DAKWAAN MEREKA AKAN KALAH.

Seperti analisa-analisa yang di buat melalui blog ini sepanjang minggu ini dan minggu lepas, Pak Zad sudah memetik semua kenyataan-kenyataan yang negatif dari pihak kepimpinan Pakatan Rakyat seperti Anwar Ibrahim, Guan Eng dan Hj Hadi Awang,yang memberikan keyakinan kepada UMNO/Barisan yang mereka akan menang dalam pilihanraya ini. Terdapat faktor utama yang menjadi bukti kukuh kenyataan mereka iaitu peratusan pengundi pos yang terlalu tinggi dan kedudukan DUN Bagan Pinang itu sendiri yang telah menjadi kubu kuat BN.

Walaupun ia adalah kenyataan negatif kepada Pakatan Rakyat tetapi itu adalah hakikatnya dan kerana itu pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat amat risau dan amat takut kerana mereka tahu mereka akan masuk ke medan peperangan yang pastinya mereka akan tewas. Oleh itu kenyataan pemimpin mereka yang mengatakan mereka berkedudukan menyerang hanya sebagai satu strategi penyedap mulut dan menyejutkan mata memandang,mungkin ia adalah untuk mempastikan moral jentera mereka tidak ‘down’.

Cuba kita analisa kenyataan Omar Mohamad (bekas Ketua Penerangan Pas Pusat) “ sukar yang dikatakan itu hanya bersifat luaran. Tapi jihad itu mesti diutamakan. Jadi Pakatan tidak pernah takut pada baying-bayang sendiri meskipun sebanyak mana spekulasi mahupun ugutan diketengahkan”.Ia menjelaskan satu kenyataan yang bersifat defensif dan tidak mahu mengaku yang mereka sebenar berkedudukan terlalu sukar di Bagan Pinang. Mereka cuba menutup kelemahan mereka dengan cuba membina semula keyakinan bagi meneruskan persaingan mereka dengan UMNO/Barisan.

Manakala Abdul Halim Abdul Rahman (Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS) pula berkata “ walaupun BN menang ia tidak akan memberi apa-apa indicator kerana berada di posisi bertahan.Tetapi kalau sebaliknya,landskap politik kerajaan akan terus tercalar”. Kenyataan ini juga sekiranya dianalisa secara terperinci juga membawa makna Pakatan Rakyat didalam keadaan tertekan dan defensif. Pengakuannya yang mengatakan “walaupun BN menang...” cukup menjelaskan Pakatan Rakyat sendiri mengakui menang BN boleh menang kerana beliau telah cuba mententeramkan keadaan dengan menyambung perkataan “...ia tidak akan memberi apa-apa indicator...”. Secara psikologinya beliau telah berjaya untuk menenangkan situasi yang mungkin akan kelam kabut jika dibiarkan situasi politik di Bagan Pinang yang jelas realitinya menyebelahi BN.

Salahuddin Ayob (Naib Presiden PAS) pula dalam kenyataan psikologinya menyatakan “ yakin kedudukan Pakatan Rakyat cukup mantap dan menyifatkan keupayaan pakatan berada di posisi menyerang bakal mencerminkan aspirasi rakyat menjelang pilihanraya umum ke 13 nanti” Ia juga satu lagi bukti bertapa terdesaknya Pakatan Rakyat mengisytiharkan strategi perangnya kepada musuh mereka. Walaupun ia mungkin di anggap satu perang psikologi kepada BN tetapi ia di buat kerana mereka merasa agak tergugat dan tidak berupaya untuk menyerang dan untuk menang. Strategi menyerang yang mereka nyatakan adalah satu umpan yang cuba di letakkan di mata pancing, sekiranya BN memakan umpan itu, dah tentu BN akan mati di mata pancing mereka.

Apa yang lebih menarik lagi Salahuddin Ayob turut menegas “ PR akan membawa momentum PRK Kuala Trengganu di mana ketika itu PR juga berada di posisi menyerang berdepan dengan BN dan Bebas ke Bagan Pinang bersama hujah konkrit bagi menangkis isu berbangkit pihak lawan” Agak menghairankan mengapa beliau mendedahkan strategi PR yang cuba mengunakan strategi yang sama di gunakan di Kuala Trengganu ? Mungkin beliau masih cuba bermain psikologi dengan BN dengan cara memancing BN dengan mendedahkan strategi tersebut. Apapun ia cukup menjelaskan bahawa PR masih buntu dalam menyelesaikan isu untuk memastikan mereka menang di Bagan Pinang.

Cuba kita renung apa yang dikatakan oleh Guan Eng “ walaupun dari teorinya kemampuan untuk menawan DUN Bagan Pinang hanya 40 % tetapi usaha bagi memastikan kejayaan PR tetap di teruskan ke titik terakhir. Selebihnya berserah kepada tuhan”. Ini mungkin jawapan kepada kepada apakah muslihat Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment