Friday, September 25, 2009

BAGAN PINANG : SIAPAKAH BAKAL MENJADI CALON BAGAN PINANG

Selepas 15 tajuk Pak Zad sembangkan di dalam blog ini, pada kali ini Pak Zad nak membuat tekaan atau “prediction”, siapakah calon Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. “Prediction” Pak Zad berdasarkan kepada kajian yang dibuat dan dilaporkan oleh Merdeka Review iaitu 48.5% mengatakan faktor calon adalah paling utama, 41.5% mengatakan kekuatan parti politik sebagai faktornya dan hanya 8.1% yang tidak dapat menentukan faktor yang bagaimana. Maknanya kajian ini telah mengesahkan faktor calon(candidate factor) adalah kriteria utama dalam menentukan calon yang sesuai.

Apakah yang dikatakan faktor calon? Jawapan kepada persoalan tersebut ialah dengan kita meneliti kenyataan pemimpin-pemimpin politik yang ada kepentingan di dalam pilihanraya kecil ini. Dr Mahathir umpamanya menyatakan “UMNO should pick a candidate who is free of money politik for Bagan Pinang by election“ dan tambahan beliau lagi “However, having corruption-free candidate would be important factor in Bagan Pinang as well as in the general election” Manakala Muhyiddin Yassin pula menyatakan “I have to listened to the views from all parties in Negeri Sembilan as we want a capable and hardworking candidate to contest in Bagan Pinang”.

Komen seorang ahli parti UMNO veteran mengatakan “Another important factor is the choice of candidate. He must not only be one liked by the people but must also be agreeable to all party members”. Jelas ketiga-tiga kenyataan tersebut memberi makna calon yang paling sesuai ialah calon yang bersih, berkebolehan, boleh bekerja keras, calon yang diterima pengundi dan calon yang diterima oleh ahli-ahli parti. Ini adalah kriteria asas dalam pemilihan calon yang Pak Zad gunakan dalam “prediction” Pak Zad.

Berdasarkan kepada situasi semasa Pak Zad meramalkan akan ada pertandingan antara 5 calon iaitu calon Barisan Nasional(UMNO), calon PAS (Pakatan Rakyat) dan 3 calon bebas (calon Melayu,Cina dan India). Ketiga-tiga calon bebas adalah calon yang akan mencuri perhatian kerana mereka dijangka akan berperanan untuk memecah undi Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.Setiap undi yang mereka dapat sudah tentunya akan mengurangkan undi samada Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat. Strategi calon bebas ini juga ada kaitan juga mungkin satu strategi parti-parti politik yang bertanding yang menaja calon-calon bebas ini ataupun mungkin juga ada calon-calon tersebut yang telah mengkaji bahawa mereka boleh menjadi penentu, oleh itu mereka berbincang dengan parti-parti yang bertanding untuk membuat ‘deal’ untuk menarik diri tapi dengan bayaran yang lumayan. Kedua analisa tersebut adalah satu kemungkin.

Pada “prediction” Pak Zad, calon Barisan Nasional yang memenuhi kriteria yang di gariskan di atas ialah Sdra Najib Isa yang merupakan Naib Ketua Pemuda UMNO Teluk Kemang dan anak kepada Isa Samad yang merupakan Ketua Bahagian Teluk Kemang . Pak Zad yakin Najib Isa adalah paling layak kerana beliau adalah tokoh pemuda yang bersih dan di terima oleh ahli-ahli Bahagian Teluk Kemang.Walaupun dalam banyak kenyataan terdahulu yang mengatakan Isa Samad lah dikehendaki oleh mereka ,tetapi kriteria yang di nyatakan oleh Dr Mahathir yang menjadi halangan kepada Isa Samad sebagai calon. Pak Zad juga rasakan Isa Samad yang merupakan tokoh UMNO veteran yang sangat setia kepada perjuangan UMNO,tentunya amat memahami situasi ini. Pak Zad juga rasakan Isa Samad akan berkerja keras untuk mempastikan kemenangan anaknya dan UMNO khususnya . Inilah masanya untuk Isa Samad memberi peluang anaknya untuk meneruskan perjuangannya di arus perdana. Jadi dengan hujah di atas Pak Zad ramalkan Najib Isa akan menjadi pilihan UMNO di Bagan Pinang.

Manakala “prediction” untuk calon PAS yang memenuhi kriteria di atas ialah Saudara Zulkifli Mohd Omar yang merupakan Persuruhjaya PAS Negeri Sembilan dan juga bekas calon yang kalah didalam pilihanraya umum yang lepas. Calon ini adalah tokon pemimpin utama PAS Negeri Sembilan dan amat berpengaruh di Negeri Sembilan. Beliau juga calon yang cukup berpengalaman dalam menguruskan pilihanraya di Bagan Pinang dan amat rapat dengan pengundi-pengundi di Bagan Pinang. Jika di lihat kepada prestasi beliau pada pilihanraya yang lepas beliau telah mendapat undi popular sebanyak 45% (4,097 undi) dengan mendapat undi Melayu sebanyak 43%, Cina 56% dan India 54%. Maknanya calon PAS yang Pak Zad “predict”kan ini amat berpengaruh kepada pengundi Cina dan India yang melebihi 50%, hanya undi Melayu beliau kurang 7%. Ini membuktikan prestasinya amat baik dan pencalonannya boleh memberi satu saingan yang sengit kepada calon Barisan Nasional.

Untuk calon bebas pula Pak Zad jangka calon Bebas Melayu akan datang dari ahli PKR yang pada masa ini telah diberi amaran oleh Anwar Ibrahim sekiranya beliau masuk bertanding,beliau akan dipecat sebagai ahli PKR. Calon juga dari segi kewibawaan juga ada kekuatannya kerana pernah menjadi wakil ahli Parlimen Teluk Kemang dari PKR. Peluang beliau untuk bertanding nampak terbuka luas dan dari kenyataan beliau nampaknya beliau “tidak makan saman” walaupun yang menyaman beliau adalah Anwar Ibrahim. Kehadiran beliau sebagai calon akan pastinya mengusarkan jentera Pakatan Rakyat kerana undi “solid” Melayu untuk PAS akan pastinya akan terganggu oleh calon bebas ini.

Pak Zad juga meramalkan akan adanya calon bebas dari bangsa Cina dan bangsa India. Kedua calon bebas ini akan memberikan satu cabaran yang amat sukar kepada kedua-dua parti samada Barisan ataupun Pakatan Rakyat. Ini kerana kedua-dua parti tersebut amat memerlukan undi dari pengundi Cina dan India yang menjangkau 30% dari jumlah pengundi di Bagan Pinang. Oleh itu dengan kehadiran calon bebas Cina dan India sudah tentu matlamat untuk mendapat undi penentu ini agak sukar.Pada pandangan Pak Zad setiap calon bebas India dan Cina dapat membawa 3-5 % undi.

Adalah jelas itulah “prediction” Pak Zad yang dihujahkan berdasarkan kepada kriteria yang dibuat berdasarkan kepada satu kajian yang di buat. Apakah tepat atau tidak kita akan menyaksikannya pada 29 September nanti di mana kedua-dua parti yang besar akan umumkan calon-calon mereka. Manakala bagi calon bebas pula kita terpaksa tunggu pada 3 Okt iaitu semasa hari penamaan calon. Bagi Pak Zad yang pasti pertandingan antara calon-calon yang diramalkan di atas akan sengit dan semua akan bergantung kepada strategi masing-masing.

No comments:

Post a Comment