Wednesday, September 23, 2009

BAGAN PINANG : SIAPA YANG SEBENARNYA TIDAK STABIL BARISAN NASIONAL ATAUPUN PAKATAN RAKYAT.

Menurut Anwar Ibrahim “Kita akan memberikan sokongan yang cukup kuat kepada calon PAS yang diumumkan kelak. Ketiga-tiga parti dalam Pakatan akan berkerja berhempas pulas untuk memastikan kekuatan kita dan InsyaAllah dengan dokongan rakyat kita boleh membuat kejutan” dan cuba kita bandingkan dengan kenyataan Muhyiddin Yassin “ Put your best foot forward and close ranks to show that BN is still an able political entity with intergrity. As the by election date draws closer,we must portray our strengths,even though we admit to having weaknesses.”

Adalah cukup jelas daripada kedua-dua kenyataan tersebut, kenyataan Anwar Ibrahim adalah lebih positif dalam memberi gambaran Pakatan Rakyat lebih stabil daripada Barisan Nasional. Anwar Ibrahim telah mengambarkan Pakatan Rakyat telah bersedia sebagai satu pasukan untuk berkerja berhempas pulas bagi mengempur Bagan Pinang dan akan membuat kejutan kepada Barisan Nasional. Tetapi apabila di teliti kenyataan Muhyiddin Yassin mengenai jentera Barisan Nasional, adalah cukup jelas Barisan Nasional dalam keadaan yang tidak stabil. Muhyiddin Yassin mengakui “put your best foot forward and close ranks to show that BN is still able political entity…”. Maknanya jentera Barisan dalam keadaan yang tidak stabil kerana masih terdapat masalah dalaman dalam parti-parti komponen BN. Beliau juga dengan ikhlas mengakui yang BN masih ada kelemahannya di situ.

Cuba kita analisa kenyataan Anwar Ibrahim yang menyatakan “ Both PKR and DAP have categorically given their assurance to PAS that they will go all out to help the party win state sit” dan kenyataan Muhyiddin Yassin “Kita tidak mahu memberi gambaran buruk tentang parti kita, yang buruk kita simpan, yang cantik kita tunjukkan, serba sedikit begitulah. Kalau yang buruk kita sebut (maka) ia akan membawa kesan, jadi lebih baik dekat dengan pilihanraya ini harus kita menggambarkan kekuatan kita.” Kenyataan Anwar nampak lebih positif bagi mengambarkan mereka bertekad untuk bersatu dalam mengharungi pilihanraya kecil di Bagan Pinang. Ini membuktikan mereka bergerak sebagai “one for all and all for one” dan mereka cukup-cukup stabil. Manakala kenyataan Muhyiddin Yassin masih lebih kepada kenyataan untuk memberi amaran dan peringatan kepada komponen Barisan Nasional agak cinta dan sayangkan perjuangan parti dan bukannya untuk kepentingan individu. Maknanya kenyataan tersebut membuktikan Barisan Nasional masih tidak stabil dan masih terdapat konfliks kepimpinan dalaman yang dipolimikkan secara terbuka di dalam media.

Oleh itu dari kedua-dua analisa perbandingan yang di buat antara kenyataan Anwar Ibrahim dan Muhyiddin Yasin, cukup membuktikan yang lebih stabil adalah Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional dalam keadaan yang cukup tidak stabil dalam mengharungi pilihanraya kecil Bagan Pinang. Apakah impaknya kepada pilihanraya kecil ini kepada Pakatan Rakyat , ia sudah tentu satu kejutan akan menjelma kepada mereka iaitu kemenangan mudah kepada Pakatan Rakyat . Manakala impak kepada Barisan Nasional ialah seperti kata Muhyiddin Yassin “there would be a direct or direct impact on BN campaign machinery” dan kesannya akan membawa kekalahan kepada Barisan di Bagan Pinang. Apakah Barisan sanggup menerima kekalahan yang kesembilan di dalam siri liga perdana pilihanraya kecil di Malaysia. Ramai peminat liga perdana ini akan kecewa kerana takut Barisan Nasional akan dikeluarkan dari arena politik Malaysia seperti apa yang terjadi di Jepun.

No comments:

Post a Comment