Saturday, September 26, 2009

PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG : APA YANG ADA DI DALAM PEMIKIRAN SALAHUDDIN AYOB ,PENGARAH PILIHANRAYA KECIL BAGAN PINANG.

Salahuddin Ayob telah dilantik oleh PAS dan Pakatan Rakyat sebagai Pengarah Pilihanraya Kecil Bagan Pinang, yang sudah tentu menjadi orang yang paling penting untuk jentera Pilihanraya PAS dan Pakatan Rakyat. Beliau juga adalah “the master mind” dalam mengatur strategi untuk PAS dan Pakatan Rakyat di Bagan Pinang. Oleh itu setiap kenyataan beliau perlu di teliti dan perlu dibaca secara terperinci.

Pak Zad akan cuba membaca apakah yang ada di dalam pemikiran Salahuddin Ayob, berdasarkan kepada kenyataan yang beliau dan pemimpin Pakatan Rakyat keluarkan dalam beberapa minggu ini. Pembacaan pemikiran beliau sangat penting kerana ia akan membawa kita kepada apakah strategi yang beliau akan gunakan untuk dilaksanakan oleh jentera PAS dan Pakatan Rakyat. Pak Zad jangka ada 3 perkara penting dan utama yang ada di pemikiran Salahuddin Ayob pada masa ini,yang juga beliau nanti akan terjemahkan ke dalam strategi perlaksaan untuk mengerakkan jentera pilihanraya PAS dan Pakatan Rakyat.

a. PEMIKIRAN SALAHUDDIN AYOB 1 : STRATEGI UNTUK MELEMAHKAN CALON BN.

Yang ada di dalam fikirannya ialah beliau mahukan calon BN adalah calon yang ada masalah dan masalah ini sudah tentu akan dieksploitasi oleh jentera PAS dan Pakatan Rakyat. Oleh itu jawapan kepada mengapa PAS amat beria-ia sangat untuk mempertahankan Isa Samad sebagai calon BN adalah kerana faktor ini. Jadi di dalam pemikiran Salahuddin Ayob mereka perlu mengunakan psikologi untuk mempastikan Isa Samad bertanding dan sekiranya Isa Samad bertanding, bagi Salahuddin Ayob, beliau akan jadikan Isa Samad sebagai medan “pendedahan etika” sama seperti di pilihanraya kecil Kuala Terengganu dan Permatang Pasir. Pemikiran ini mungkin telah dibaca oleh para strategis BN, tetapi sudah tentu Salahuddin Ayob juga sudah bersedia dengan strategi untuk melemahkan calon dengan cara yang lebih “advanced”.

Bagi Salahuddin Ayob,dengan strategi ini, calon BN akan sentiasa dalam keadaan defensif dan terpaksa mempertahankan diri. Akhirnya ia akan melemahkan calon dan calon tidak lagi boleh berfungsi dengan baik. Inilah pada pandangan Pak Zad yang ada dalam pemikiran Salahuddin Ayob yang paling utama.

b. PEMIKIRAN SALAHUDDIN AYOB 2 : STRATEGI UNTUK SENTIASA MENYERANG.

Dalam pemikiran beliau ialah jentera BN tidak boleh dibiarkan dalam keadaan menyerang. Ini kerana kawasan Bagan Pinang adalah kubu kuat UMNO dan sudah tentu BN akan mengunakan semua kemudahan yang ada samada kemudahan kerajaan Negeri atau kemudahan kerajaan Persekutuan. Ini bermakna kalau BN dibiarkan menyerang, BN akan mengunakan kemudahan tersebut. Oleh itu didalam pemikiran Salahuddin Ayob, PAS dan Pakatan Rakyat perlu sentiasa menyerang mengunakan isu-isu seperti faktor calon BN, isu-isu domestik di Bagan Pinang iaitu kegagalan ADUN lama dalam menjaga pengundi Bagan Pinang dan isu-isu nasional yang melibat prestasi kerajaan Persekutuan seperti isu kenaikan harga minyak, isu kuil hindu di Shah Alam, kes kepala lembu di Shah Alam yang kaitan dengan pengundi India dan kegagalan parti-parti komponen BN iaitu MCA dan Gerakan menjaga pengundi-pengundi Cina.

Jentera PAS dan Pakatan Rakyat akan menyerang mengunakan isu-isu ini sebagai bahan kempen samada di dalam ceramah mereka, melalui internet, melalui bahan-bahan cetak yang diedarkan kepada pengundi,kempen rumah ke rumah dan melalui kenyataan-kenyataan akhbar. Apa yang berlaku strategi “attack” ini akan menyebabkan calon dan jentera BN akan menjadi sibuk kerana mereka terpaksa menjawab semua isu yang di kemukan oleh jentera PAS dan Pakatan Rakyat. Situasi kesibukan yang sengaja diciptakan oleh pemikiran Salahuddin Ayob akan juga melemahkan jentera BN kerana ia masih berkedudukan defensif dan tidak menyerang, ia sudah pastinya BN akan terus ketinggalan dalam perlumbaan ini. Inilah strategi permikiran Salahuddin Ayob yang mahu memerangkapkan jentera BN.

c. PEMIKIRAN SALAHUDDIN AYOB 3 : STRATEGI UNTUK MENGUASAI PEMIKIRAN JENTERA BN.

Dalam pemikiran Salahuddin Ayob,strategi ini adalah sama dengan strategi yang digunakan Anwar Ibrahim apabila mencanangkan kepada seluruh dunia yang tarikh 16 September 2008 Pakatan Rakyat akan mengambil alih Kerajaan Persekutuan. Kenyataan Anwar Ibrahim telah berjaya menguasai pemikiran majoriti rakyat Malaysia yang percaya dan yakin akan berlaku. Inilah yang cuba di fikirkan oleh Salahuddin iaitu untuk menguasai pemikiran pengundi-pengundi Bagan Pinang dan rakyat Malaysia seluruhnya. Apa yang jelas Salahuddin Ayob dan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah mengeluarkan kenyataan yang berbentuk psikologi seperti UMNO akan mengunakan isu perkauman untuk berkempen, Pakatan Rakyat dalam keadaan menyerang, Pakatan Rakyat akan memberikan kejutan di Bagan Pinang, Pakatan Rakyat akan menang walau ia kawasan UMNO, SPR perlu melihat semula isu pengundi pos dan pengundi India jangan undi BN kerana BN tidak menolong orang-orang India.

Kenyataan-kenyataan tersebut adalah berbentuk psikolog dan ia bertujuan untuk memasukkan setiap perkataan dalam pemikiran pengundi dan apabila ia di ulang-ulang dalam kempen sudah tentu pengundi-pengundi akan mulai mempercayainya. Maknanya Pakatan Rakyat sudah berjaya untuk menguasai pemikiran pengundi-pengundi. Bagi pemikiran Salahuddin Ayob strategi ini sekiranya berjaya di lakukan,akan menyukarkan jentera BN untuk berkempen.

Secara kesimpulan analisa untuk membaca pemikiran Salahuddin Ayob adalah berdasarkan teori kemungkinan dan ia mungkin betul dan mungkin juga tidak betul. Tetapi pada realitinya daripada kenyataan-kenyataan dari beliau dan pemimpin atasan Pakatan Rakyat analisa ini mungkin ada kebenarannya.Cuba kita renungi kata-kata SUN TZU “Strategy without tactics is the slowest route to victory, tactics without strategy is the noise before defeat”.

No comments:

Post a Comment