Monday, September 21, 2009

BAGAN PINANG : MUSLIHAT PAS DALAM MEMBELA ISA SAMAD SEBAGAI BAKAL CALON BARISAN NASIONAL.

Apa yang menarik ialah apabila Harakah edisi 20/9/09 telah meletakkan tajuk utamanya “ SEKAT JADI CALON.”, AGENDA BERTERUSAN KUBURKAN POLITIK ISA SAMAD”, ia menjadi satu persoalan mengapa dan kenapa. Laporan ini menyebut “harapan Tan Sri Mohd Isa Samad untuk menjadi calon bagi pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang tidak mudah yang di sangka. Begitu juga anaknya Najib Isa” . Tajuk dan laporan Harakah ini perlu di teliti secara terperinci kerana ia akan memberi banyak makna yang tersurat dan tersirat.

Dari sudut strategi politik, ia perlu dimulakan dengan analisa berdasarkan persoalan-persoalan. Seperti Mengapa harakah perlu letakkan isu pencalonan Isa Samad sebagai tajuk utamanya? Pentingkah isu Isa Samad ini, jika dibandingkan dengan isu pemilihan calon PAS ataupun isu-isu lain yang sedang diperjuangkan oleh PAS. Adakah dengan membawa isu pencalonan Isa Samad seolah-olah PAS cuba membela Isa Samad, yang mereka lihat UMNO memang tidak mahu Isa Samad dicalonkan, ia dibuktikan seperti laporan Harakah “Cadangan Pergerakan Wanita UMNO yang mahukan calon Wanita diletakkan bertanding mewakili BN di DUN Bagan Pinang, 3 Okt ini adalah usaha halus pihak tertentu dalam UMNO menyekat bekas Naib Presiden UMNO, Tan Sri Isa Samad kembali aktif dalam politik”.

Dengan persoalan yang dikemukan tadi, amat jelas ia memerlukan satu jawapan yang tepat. Tetapi jawapan yang boleh diberi ialah PAS telah mengunakan 3 strategi sekali gus iaitu pertama mengunakan strategi “take the offensive” iaitu membuat serangan awal dengan menyatakan Isa Samad sedang dihalang menjadi calon, dengan itu UMNO akan disibukkan untuk membuat penjelasan dan ini akan menyebabkan jentera UMNO tidak dapat memberi fokas kepada strategi yang di rancang, kedua PAS mengunakan strategi “attack your opponent’s strengths” iaitu PAS cuba untuk menyerang Isa Samad yang pada pengiraan ramai penganalisa ialah calon yang mempunyai kekuatan dan pengaruh di Bagan Pinang. Maknanya PAS telah “attack” kekuatan UMNO di Bagan Pinang dengan tujuan untuk “forces his opponent to back away from the very qualities that makes Isa Samad an attractive candidate” dan ketiganya PAS mengunakan strategi “Accuse your opponent of what he/she is going to accuse you of” iaitu PAS telah menunjukkan dan menuduh bagaimana kelemahan Isa Samad telah dibuktikan oleh orang-orang UMNO sendiri. Semua strategi tersebut terkandung di dalam laporan Harakah tersebut. Begitu juga dengan semua persoalan-persoalan yang dilontarkan terdahulu juga jawapannya berada di dalam ketiga-tiga strategi tersebut.

Apa pun yang jelas, PAS telah berjaya memanipulasikan “kedudukan” dan kisah-kisah lama Isa Samad dalam strateginya supaya kepimpinanan UMNO dan Barisan dalam keadaan tertekan sebelum ke medan peperangan. Yang jelas pada pemikiran Pak Zad, PAS lebih seronok sekiranya Isa Samad yang menjadi calon untuk Barisan kerana sudah mempunyai modal yang cukup untuk berdepan dengan jentera Barisan. Apakah nasib calon UMNO/Barisan di Bagan Pinang jadi seperti di Kuala Terengganu ataupun di Permatang Pasir, semuanya bergantung kepada bagaimana UMNO/Barisan memilih calon dan pihak pembangkang hanya menunggu masa yang sesuai untuk membelasah calon UMNO/Barisan sekiranya mereka salah memilih calon.

No comments:

Post a Comment