Saturday, September 19, 2009

BAGAN PINANG : BOLEHKAH MCA MENARIK PENGUNDI CINA UNTUK MENGUNDI CALON BARISAN NASIONAL.

Sekiranya dianalisa prestasi pilihanraya 2008 di Parlimen Teluk Kemang yang di dalamnya ada lima DUN, jelas BN hanya menang dua kerusi iaitu di Linggi dan Bagan Pinang, manakala PR menang di tiga DUN iaitu di DUN Chua, Lukut dan Port Dickson. Yang menarik DUN yang di menangi oleh PR adalah kawasan-kawasan majoriti pengundi Cina dan India. Oleh itu dari segi prestasinya BN di kawasan majoriti Cina dan India amat tidak baik dan pengundi-pengundi ini memilih PR dan kerana itu juga Parlimen Teluk Kemang di menangi oleh PKR.

Dengan jumlah 1,506 pengundi Cina(10.8%) di Bagan Pinang, kita dapat menyaksikan pengundi-pengundi Cina ini akan di pancing dengan hebatnya oleh Barisan dan PR. Ini kerana jumlahnya agak besar dan sekiranya ia di cantumkan jumlahnya dengan pengundi India jumlahnya menjadi 4,352 pengundi(31.2%), maknanya jumlah ini boleh menjadi penentu kepada kemenangan calon-calon yang bertanding. Oleh itu mereka amat di minati oleh setiap jentera pilihanraya yang bertanding .

Dalam analisa diatas, pengundi cina yang berada di Bagan Pinang, akan di asak oleh PR dan Barisan Nasional untuk mereka memberi undi kepada parti-parti yang bertanding. Tetapi dari atas kertas berdasarkan 7 pilihanraya kecil yang berlansung di Semenanjung Malaysia, ada analisa yang membuktikan pengundi Cina tidak memilih Barisan Nasional tetapi memberi undi kepada PR. Malah ia sendiri di akui oleh Dato Ahmad Maslan (Timbalan Menteri JPM) yang mengatakan salah satu punca kekalahan Barisan di Permatang Pasir ialah pengundi Cina tidak memberi undi kepada Barisan Nasional. Ini di tambah pula prestasi Barisan di Parlimen Teluk Kemang yang kalah di tiga DUN yang pengundi Cina majoritinya. Inilah situasi yang amat “melemaskan” di hadapi oleh Barisan terutama UMNO.

Ini adalah kerana UMNO amat mengharapkan jentera sahabat-sahabat dalam Barisan yang mewakili kaum Cina sepert MCA dan Gerakan. Tetapi situasi sekarang nampak amat tipis bagi UMNO untuk mengharapkan mereka. Banyak bukti yang nyatakan jentera MCA dan Gerakan tidak mampu untuk bersaing dengan jentera DAP dan PKR Cina. Kita lihat bagaimana Guan Eng pada awal-awal lagi telah membuat “homework” mengenai Bagan Pinang dengan memberi satu kenyataan yang berupa satu analisa data dengan mengatakan “ PR has only 40% chance of winning Bagan Pinang’’ dan katanya lagi “ The parties in Pakatan needs to fight Barisan as a team.Our battle is to fight corruption and money politic”. DAP nampaknya lebih bersedia daripada MCA dan Gerakan. MCA pula pada masa ini sudah ada penyakit di badan mereka iaitu penyakit kepimpinan yang diterjemahkan di dalam konflik dalaman antara Presiden dan Timbalan Presiden yang baru dipecat dan ia menjejaskan kewibawaan MCA di kalangan pengundi Cina di Bagan Pinang.

Walaupun Ong Tee Keat (Presiden MCA) menyatakan dengan penuh yakin “MCA will strive hard to ensure victory for Barisan candidate” dan beliau menambah lagi “it is imperative for MCA election machinery and others Barisan counterparts to work together to ensure a thumping victory in the by-election”, tetapi ini belum cukup membuktikan MCA boleh “deliver” tanggungjawab untuk pastikan mereka dapat memenangi hati pengundi-pengundi Cina di Bagan Pinang. Pak Zad amat yakin MCA tidak mampu. Sekiranya ini berlaku maknanya UMNO tidak ada jalan lain terpaksa turun sendiri untuk berkempen di kawasan-kawasan majority Cina, bagi berhadapan terus dengan pengundi-pengundi Cina.

Cuba kita renungi apa yang di katakan oleh Ong Tee Keat “..he would also not be distracted by attempts of opposition parties to smear his name”. Mungkin ini lah yang akan menjadi strategi kempen pihak Pakatan Rakyat di Bagan Pinang ia itu menjadi Ong Tee Keat sebagai bahan kempen mereka dan sekiranya berlaku ia boleh memusnah harapan Barisan untuk mengekal kemenangan BN di Bagan Pinang.

No comments:

Post a Comment